GENEVA – Suhu arktik melebihi 100 darjah Fahrenheit (38 darjah Celsius) dicapai di bandar Siberia tahun lepas dalam gelombang haba yang berpanjangan yang mencetuskan amaran mengenai keamatan pemanasan global, agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengesahkan pada hari Selasa.

Verkhoyansk, tempat rekod suhu ditetapkan pada 20 Jun 2020, berada 115 kilometer (71 batu) di utara Bulatan Artik – wilayah yang panas lebih daripada dua kali ganda purata global.

Panas melampau telah mencetuskan kebakaran hutan di hutan dan tundra (kawasan daratan yang sedikit tumbuhan) di utara Rusia, malah tanah gambut yang biasanya ditenggelami air dan merekodkan pelepasan karbon.

“Ada kemungkinan, jika tidak mungkin, suhu keterlaluan yang lebih besar akan berlaku di rantau Artik pada masa hadapan,” kata Pertubuhan Meteorologi Dunia (WMO) dalam satu kenyataan.

Siasatan itu adalah sebahagian penyiasatan yang dilakukan oleh agensi PBB terhadap kejadian cuaca ekstrem apabila perubahan iklim mencetuskan ribut dan gelombang haba yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

Memandangkan rekod arktik ialah kategori baharu, data tersebut perlu dibandingkan dengan rekod lain sebagai sebahagian daripada proses pengesahan yang ketat yang melibatkan rangkaian sukarelawan.

Rekod itu kini menjadi entri rasmi dalam Arkib Cuaca dan Iklim Dunia, Rekod Dunia Guinness untuk cuaca yang juga termasuk hujan batu yang paling berat dan kilat terpanjang.

Agensi itu sudah mempunyai kategori untuk Antartika dan terpaksa mencipta kategori baharu untuk Artik selepas penyerahan pada 2020 – salah satu daripada tiga tahun paling hangat dalam rekod.

Jawatankuasa WMO juga sedang menyemak rekod haba berpotensi lain, terutamanya di Death Valley di California pada 2020 dan di Pulau Sicily, Itali tahun ini. – Reuters