Zon penampan bersenjata di sempadan Korea Utara dan Korea Selatan. foto Agensi

SEOUL – Seorang individu yang menyeberangi sempadan Korea Selatan ke Korea Utara minggu lalu mungkin merupakan warga Korea Utara yang sebelum ini telah berpaling tadah, kata Kementerian Pertahanan Seoul.

Ketua Turus Bersama Korea Selatan (JCS) berkata, pihaknya telah menjalankan operasi mencari selepas mengesan kelibat individu itu pada hari Sabtu di sebelah timur Zon Bebas Tentera (DMZ) yang memisahkan dua Korea.

“Pihak berkuasa menganggap individu itu mungkin pembelot Korea Utara dan kita sedang dalam proses mengesahkan fakta berkaitan,” kata Kementerian Pertahanan Negara dalam satu kenyataan.

Pembelot itu dipercayai seorang lelaki yang menggunakan pengalamannya sebagai gimnas untuk menyeberangi pagar sempadan dan dipercayai berpaling tadah ke Korea Selatan dengan merentasi DMZ di kawasan yang sama pada November 2020, lapor agensi berita Yonhap.

Merentas sempadan menyalahi undang-undang di Korea Selatan, dibuat ketika Korea Utara menjalankan langkah anti-koronavirus yang ketat sejak menutup sempadan pada awal 2020, walaupun ia tidak mengesahkan sebarang jangkitan.

Walaupun beribu-ribu rakyat Korea Utara telah menetap di Korea Selatan, melintasi DMZ jarang berlaku kerana kebanyakan pembelot melalui China.

Pembelotan dari Korea Selatan ke Korea Utara merentasi DMZ masih jarang berlaku, dengan hanya segelintir yang direkodkan dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Walau bagaimanapun, beberapa insiden baru-baru ini telah menimbulkan kebimbangan di Korea Selatan mengenai keselamatan atau kelewatan respons oleh tentera yang mengawal sempadan.

Apabila suspek pembelot menyeberang dari Korea Utara pada 2020, dia tidak ditahan sehingga 14 jam selepas dia menyeberangi sempadan, mendorong ikrar daripada tentera Korea Selatan untuk meningkatkan kawalan keselamatan.

Dalam kejadian pada hari Sabtu, kehadiran individu itu berhampiran sempadan tidak disedari selama hampir tiga jam selepas kamera CCTV merakam suspek memanjat pagar dan mencetuskan penggera, kata tentera dalam taklimat pada Ahad. – Reuters