Banyak kenderaan terkandas akibat salji tebal yang menutupi jalan raya di Murree. foto Reuters

KARACHI – Sekurang-kurangnya 21 pelancong maut dalam suhu sejuk selepas terkandas di dalam kenderaan mereka di utara Pakistan selepas beribu-ribu orang berpusu-pusu untuk menikmati salji.

Dengan kira-kira 1,000 kenderaan masih terkandas, kerajaan telah mengisytiharkan Murree, 64 km (40 batu) timur laut ibu kota Islamabad, kawasan yang dilanda bencana.

“Buat pertama kali dalam 15 hingga 20 tahun jumlah pelancong yang begitu besar berpusu-pusu ke Murree, hingga mencetuskan krisis besar,” kata Sheikh Rashid Ahmed, Menteri Dalam Negeri Pakistan.

Menteri itu berkata, kira-kira 1,000 kereta tersangkut di stesen bukit, sebuah bandar bertingkat dari kawasan berhampiran, mengesahkan bahawa “16 hingga 19 kematian telah berlaku di dalam kereta.

Tentera dan pasukan separa tentera telah dikerahkan untuk membantu pentadbiran awam dalam operasi menyelamat, katanya.

Lewat pada hari Jumaat, kerajaan mengumumkan penutupan semua jalan menuju ke stesen itu untuk menghentikan kemasukan pelancong.

Perdana Menteri Imran Khan melahirkan rasa terkejut dengan “kematian tragis” tersebut,

Dalam ciapannya, Imran telah mengarahkan siasatan dan meletakkan peraturan yang kukuh untuk memastikan tragedi sedemikian berulang lagi.

Menteri Penerangan Fawad Chaudhry merayu orang ramai supaya tidak mengunjungi stesen bukit itu.

Salji, yang bermula pada malam Selasa, berterusan menarik beribu-ribu pelancong.

Oleh kerana jumlah pelawat yang ramai, banyak keluarga akhirnya terkandas di jalan raya.

Media tempatan melaporkan lebih 100,000 kenderaan memasuki stesen bukit itu.

Video yang dikongsi di media sosial menunjukkan seluruh keluarga, termasuk kanak-kanak, mati di dalam kenderaan mereka yang dilitupi salji.

“Adakah kematian disebabkan oleh keracunan sejuk atau karbon monoksida (CO)?,” Dr. Faheem Yonus, Ketua Penyakit Berjangkit di University of Maryland.

Menerusi Twitter, beliau berkata: “CO tidak berbau, boleh membawa maut jika kereta terbiar tertimbus dalam salji, ekzos yang tersumbat (penyenyap) boleh membunuh penumpang dengan cepat semasa mereka menghidu CO. – Reuters