Serangan berkembar oleh pemisah ke atas pos tentera Pakistan di wilayah Baluchistan di barat daya yang tidak menentu mencetuskan pertempuran-foto ABC News

QUETTA – Serangan berkembar puak pemisah ke atas pos tentera Pakistan di wilayah Baluchistan mencetuskan pertempuran sengit yang berlarutan selama beberapa jam.

Ia membunuh tujuh askar dan 13 penyerang, kata sumber tentera Pakistan.

Kumpulan pemisah yang ditubuhkan baru-baru ini, Tentera Nasionalis Baluchistan mengaku bertanggungjawab atas serangan pada lewat Rabu lalu dalam satu catatan di Twitter.

Memetik laporan ABC News, dalam salah satu serangan, empat askar dan sembilan militan terbunuh apabila penyerang menyerbu kem keselamatan di daerah terpencil Naushki Baluchistan.

Serangan lain ke atas pos keselamatan di kawasan Panjgur wilayah itu telah membunuh tiga askar dan empat militan, menurut satu kenyataan.

Menteri Dalam Negeri Pakistan, Sheikh Rashid Ahmed berkata, serangan itu berjaya ditangkis dan tentera telah membunuh seramai 13 penyerang.

Perintah berkurung dikenakan di Panjgur selepas tanda-tanda  beberapa penyerang telah melarikan diri ke bazar berdekatan, menurut Menteri Rumah, Baluchistan Ziaullah Langov yang bercakap kepada pemberita di Quetta, ibu kota Baluchistan.

Tentera tidak memberikan bukti tetapi Pakistan telah lama menuduh India menyokong pemisah Baluch.

Kedua-dua negara mempunyai sejarah hubungan pahit dan telah berjuang dua daripada tiga peperangan mereka di wilayah Himalaya yang dipertikaikan sejak mendapat kemerdekaan dari Britain pada tahun 1947.

Pemisah menuntut kemerdekaan dari kerajaan pusat di Islamabad.

Pihak berkuasa mengatakan mereka telah menimbulkan pemberontakan tetapi keganasan di Baluchistan masih berterusan.

Kumpulan Militan Pakistan Taliban – Tehrik-e-Taliban Pakistan atau TTP – juga mempunyai kehadiran di Baluchistan dan ia adalah kumpulan payung yang terpisah dari Taliban Afghanistan.-ABC News.-(https://abcnews.go.com/International/wireStory/troops-15-separatists-killed-twin-attacks-pakistan-82643496)