China didakwa menghampiri Dongyin pada 6 Februari lalu. foto Reuters

TAIPEI – Sebuah pesawat kecil awam China didakwa terbang sangat dekat dengan pulau terpencil yang dikawal Taiwan di sebelah pantai China awal bulan ini, kata Kementerian Pertahanan Taiwan hari ini.

Menurutnya, China mungkin menguji reaksinya dengan strategi baharu itu.

Taiwan sebelum ini mendakwa tentera udara China melakukan aktiviti sejak dua tahun kebelakangan ini apabila terbang ke zon pertahanan udara Taiwan di luar pantai barat daya dan selatannya walaupun agak jauh dari Taiwan sendiri.

China mendakwa Taiwan sebagai wilayahnya sendiri, telah meningkatkan tekanan untuk mendapatkan Taipei menerima kedaulatannya.

Kementerian itu berkata, pesawat berkenaan terbang sangat dekat ke Dongyin, sebahagian daripada kepulauan Matsu di luar pantai wilayah Fujian China, pada 6 Februari lalu.

Ia mengesahkan pesawat awam tersebut ialah kapal terbang China Y-12, sebuah pesawat ringan berenjin berkembar.

”Mengenai insiden Dongyin, sudah tentu kami telah membuat penghakiman awal dan kami tidak boleh menolak bahawa mereka menggunakan pesawat awam untuk menguji tindak balas tentera kami.

“Tentera pasti akan mengambil tindakan yang sepadan, tetapi ia akan mengambil pelbagai tindakan kontingensi tanpa ada insiden kecil yang mencetuskan peperangan,” kata jurucakap kementerian, Shih Shun-wen kepada pemberita.

Kementerian itu berkata, pesawat itu memasuki “zon tindak balas pertahanan” tetapi tidak memasuki wilayahnya di Matsu, yang ditakrifkan oleh Taiwan sebagai perairan dan ruang udara sejauh 6 kilometer dari garis pantai.

China tidak mengiktiraf sebarang rasmi tuntutan kedaulatan yang dibuat oleh Taiwan.

Shih enggan memberikan butiran tentang bagaimana tentera Taiwan bertindak balas terhadap insiden itu. – Reuters (https://www.reuters.com/world/asia-pacific/taiwan-says-chinese-plane-flew-close-remote-island-2022-02-15/)