Dua penunggang maut manakala enam lagi cedera dirempuh lori di Kilometer 92.8 Lebuh Raya Utara - Selatan, Gurun menghala Sungai Petani, Kedah hari ini.

GURUN – Dua penunggang motosikal maut manakala enam lagi cedera akibat dirempuh sebuah lori ketika di bawah jejambat di Kilometer 92.8 Lebuh Raya Utara – Selatan arah selatan di sini, hari ini.

Kejadian jam 2.40 petang itu berlaku ketika sembilan penunggang motosikal sedang berteduh di bawah jejambat tersebut akibat hujan lebat.

Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Adzli Abu Shah berkata, pihaknya menerima laporan kemalangan membabitkan sebuah lori dengan sembilan motosikal itu pada jam 3.58 petang.

Dua mangsa maut di lokasi kejadian akibat mengalami kecederaan pada kepala.

Jelas beliau, hasil siasatan mendapati sembilan penunggang motosikal itu sedang berteduh susulan hujan lebat dan masing-masing berada di sisi motosikal sendiri sebelum sebuah lori yang bergerak di lorong kiri merempuh mereka dari arah belakang.

“Akibat rempuhan itu, dua penunggang berusia 23 dan 31 tahun maut di lokasi akibat mengalami kecederaan parah pada kepala.

“Manakala enam penunggang lagi mengalami kecederaan yang mana empat daripadanya  masih menerima rawatan di Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH).

“Hanya seorang penunggang berusia 38 tahun tidak mengalami sebarang kecederaan dalam kejadian tersebut,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Mayat mangsa maut turut dihantar ke hospital sama untuk proses bedah siasat.

Keadaan mangsa yang terlibat dalam kemalangan membabitkan sebuah lori.

Tambah Adzli, hasil ujian air kencing mendapati pemandu berusia 28 tahun itu bebas daripada pengaruh dadah serta alkohol.

“Suspek kini ditahan bagi membantu siasatan dan permohonan reman terhadapnya akan dilakukan esok.

”Kes disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987,” kata beliau.

Terdahulu tular video serta gambar menunjukkan beberapa penunggang motosikal tercampak di atas jalan raya akibat dirempuh sebuah lori. – MalaysiaGazette