covid-19
Gambar hiasan

WASHINGTON – Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) minggu ini mengesahkan kemunculan varian Covid-19 baharu yang digelar “deltacron” – strain hibrid yang menggabungkan kedua-dua varian delta dan omicron.

Dr. Maria Van Kerkhove, Ketua Teknikal WHO untuk Covid-19 berkata, kes telah dilaporkan di Denmark, Perancis dan Belanda, tetapi menyatakan tahap pengesanan adalah “sangat rendah.”

Kes telah dikenal pasti dalam sekurang-kurangnya 17 pesakit, menurut Reuters.

Memandangkan banyak keadaan belum disahkan, masih terlalu awal untuk mengetahui bagaimana jangkitan deltacron yang boleh ditularkan atau jika ia akan menyebabkan penyakit yang teruk, kata Philippe Colson, seorang penyelidik yang menerbitkan laporan mengenai tiga kes di Perancis kepada Reuters.

Pesakit yang diterangkan dalam laporan yang disebutkan di atas telah dijangkiti dengan strain yang menggabungkan protein spike dari varian omicron dengan “badan” varian delta.

Dalam tweet minggu lalu, Van Kerkhove menjelaskan, kemungkinan virus kombinasi delta dan omicron ini disebabkan oleh “peredaran sengit” kedua-dua varian.

Pegawai kesihatan WHO berkata, terdapat “pengawasan yang sangat baik di kebanyakan negara sekarang,” dan “memandangkan banyaknya perubahan dan mutasi dalam omicron, ia lebih mudah untuk penyelidik, saintis, profesional kesihatan awam, orang yang sedang mengkaji genom untuk dapat mengesan kombinasi ini”.

Pakar yang bercakap dengan USA Today mengatakan, masih terlalu awal untuk mengambil berat tentang deltacron.

“Ia hanya satu varian jika ia menghasilkan sejumlah besar kes. Jika tidak ada banyak kes, orang ramai tidak perlu risau,” William Hanage, ahli epidemiologi di Harvard T.H. Chan School of Public Health, memberitahu akhbar itu.

Setakat ini, tiada perubahan yang teruk telah dilaporkan, menurut WHO dan lebih banyak kajian sedang dijalankan untuk mengetahui lebih lanjut tentang varian tersebut. – Reuters

1 Komen

Comments are closed.