Hutan Amazon. foto Getty Images

BRASILIA – Dua budak lelaki orang asli diselamatkan selepas hampir empat minggu hilang di hutan hujan Amazon dan dibawa ke hospital.

Glauco dan Gleison Ferreira masing-masing berusia lapan dan enam, tersesat ketika cuba menangkap burung kecil di dalam hutan berhampiran Manicoré, di negeri Amazonas, pada 18 Februari lalu.

Seorang pemotong pokok tempatan menemui mereka secara kebetulan pada hari Selasa lalu.

Mereka dijangka pulih sepenuhnya selepas dirawat di hospital kerana kekurangan zat makanan.

Selepas budak lelaki itu hilang, ratusan penduduk menghabiskan masa berminggu-minggu mencari mereka.

Tetapi hilang semasa musim hujan di hutan Amazon – menjadikan perjalanan dan pergerakan di dalam hutan lebih sukar daripada biasa dan kanak-kanak ini tidak dapat ditemui.

Perkhidmatan kecemasan memutuskan untuk menghentikan pencarian pada 24 Februari, tetapi penduduk tempatan terus mencari kanak-kanak lelaki itu, menurut saluran media tempatan Amazônia Real.

Hampir empat minggu kemudian, kanak-kanak lelaki itu ditemui oleh seorang lelaki, pemotong kayu kira-kira 6 km (3.7 batu) dari perkampungan Palmeira di rizab tanah terlindung Lago Capanã tempat kanak-kanak lelaki itu tinggal bersama ibu bapa mereka.

Seorang daripada kanak-kanak lelaki itu menjerit meminta tolong apabila mendengar lelaki tempatan itu melanggar pokok berhampiran.

Susulan mendengar panggilan itu, lelaki itu mendapati dua budak lelaki itu terbaring di atas tanah dalam keadaan lapar dan lemah, dengan banyak kesan melecet pada kulit.

Menurut media tempatan, dua kanak-kanak lelaki itu memberitahu ibu bapa mereka bahawa mereka tidak makan apa-apa semasa kehilangan dan hanya minum air hujan.

Selepas penemuan mereka, Glauco dan Gleison dihantar ke hospital serantau di Manicoré, sebelum diangkut dengan helikopter ke hospital lain di Manaus pada pagi Khamis, lapor Globo.

Ini bukan kali pertama orang tersesat di hutan hujan Amazon.

Pada Januari tahun lalu, juruterbang Antonio Sena menghabiskan 36 hari hilang di salah satu bahagian terpencil di Amazon Brazil selepas pesawatnya terhempas.

Pada tahun 2008, Amazônia Real melaporkan seorang penduduk orang asli berusia 18 tahun telah hilang selama 50 hari di kawasan terpencil di Amazon selepas pergi memburu dan mati sejurus selepas dia ditemui. – BBC (https://www.bbc.com/news/world-latin-america-60789542)