Sebanyak 10,000 helai baju raya dan 8,700 kampit beras percuma ditawarkan kepada pengunjung Bazar Rakyat 3.0 Keluarga Malaysia di Pusat Transformasi Luar Bandar (RUTC) di Klebang Besar, Melaka sehingga malam menjelang 1 Syawal ini.

MELAKA – Sebanyak 10,000 helai baju raya dan 8,700 kampit beras percuma ditawarkan kepada pengunjung Bazar Rakyat 3.0 Keluarga Malaysia di Pusat Transformasi Luar Bandar (RUTC), Klebang Besar, di sini hari ini.

Pengerusi Butik Rakyat 3.0, Ashwad Abd Rahim berkata, semua sumbangan beras dan pakaian terpakai itu adalah hasil pemberian orang ramai yang prihatin terhadap golongan memerlukan bagi menyambut Aidilfitiri tidak lama lagi.

Ashwad Abd Rahim

Menurutnya, walaupun pakaian terpakai, pihaknya memastikan ia sudah dibasuh dan dalam keadaan yang masih elok untuk digayakan pada pagi raya kelak.

“Selain pakaian raya seperti baju kurung, kebaya moden, baju Melayu, selendang dan tudung, turut terdapat di sini adalah kasut kanak-kanak yang baharu hasil sumbangan pihak yang prihatin.

“Semua ini diberikan secara percuma kepada mereka yang memerlukan dengan had tiga pasang seorang untuk baju raya agar lebih ramai boleh dapat manfaat daripada penganjuran program butik ini.

“Turut disediakan secara percuma adalah 300 beras bersaiz lima kilogram sekampit sehari dan semua ini ditawarkan setiap hari bermula jam 2 petang sehingga 12 tengah malam sebelum 1 Syawal,” katanya ketika ditemui media, di sini, hari ini.

Nadia (dua kiri) mencuba kasut raya buat anaknya di Bazar Rakyat 3.0 Keluarga Malaysia di Pusat Transformasi Luar Bandar (RUTC) di Klebang Besar, Melaka hari ini

Sementara itu, suri rumah, Nadia Zawawi, 41, berkata, tahun ini adalah tahun ketiga dia dan suami bersama empat anaknya yang menetap di Bukit Rambai berkunjung ke butik rakyat itu.

“Memang setiap tahun kami enam beranak ternanti-nantikan penganjuran program ini yang mampu membantu suami bekerja sebagai pembantu gudang berjimat hampir RM2,000

“Bayangkan kalau beli di luar, perbelanjaan seorang sudah RM300 untuk tiga pasang baju raya dan bagi sekeluarga enam beranak seperti saya memerlukan bajet RM1,800, tapi di sini segala-galanya percuma,” katanya sambil berterima kasih terhadap penganjur butik berkenaan. – MalaysiaGazette