Foto Facebook Perak FC.

KUALA LUMPUR – Badan bebas, First Instance Body (FIB) menjatuhkan hukuman pemotongan enam mata ke atas Perak FC berkuatkuasa serta-merta bagi saingan Liga Premier.

Tindakan itu dibuat berikutan kegagalan pengurusan Perak FC yang masih gagal melunaskan pembayaran baki tunggakan gaji pemain dan pegawai pasukan utama serta simpanan berdasarkan Akuan Berkanun (15 Disember 2021) bagi semua tunggakan setakat November 2021.

Selain itu, pengurusan Perak FC juga masih belum membuat pembayaran atau persetujuan penyelesaian bersama untuk penangguhan pembayaran gaji tertunggak pemain dan pegawai Perak FC tahun 2022.

Sheikh Mohd Nasir yang mempengerusikan Mesyuarat FIB Pelesenan Kelab MFL berkata, Perak FC masih gagal melunaskan baki tunggakan gaji pada 14 April lalu meskipun kelab tersebut sudah dikenakan hukuman pertama pemotongan tiga mata pada 1 April 2022 selepas gagal berbuat demikian pada 31 Mac 2022.

“Mesyuarat FIB memutuskan untuk melaksanakan hukuman pemotongan enam mata bagi saingan Liga Premier 2022 susulan kegagalan Perak FC membuat pembayaran tunggakan gaji pemain dan pegawai pada tarikh akhir semalam.

“Keputusan ini juga mengambil kira kegagalan Perak FC yang tidak mengemukakan bukti bayaran ataupun persetujuan penyelesaian bersama untuk penangguhan pembayaran gaji tertunggak,” menurutnya dalam satu kenyataan rasmi.

Tambahnya, tindakan lanjut akan dibawa ke Jawatankuasa FIB dan Ahli Lembaga Pengarah MFL (Malaysian Football League) sekiranya dalam tempoh tujuh hari dari tarikh hukuman kedua dibuat dan bukti bayaran penuh atau persetujuan penyelesaian bersama masih tidak diserahkan kepada MFL pada atau sebelum 21 April 2022.

“Sehingga kini, FIB belum menerima sebarang dokumentasi daripada Perak FC untuk meyakinkan FIB berhubung kemampuan Perak FC menyelesaikan tunggakan gaji 2021 dan 2022 serta kedudukan kewangan kelab dalam mengharungi baki saingan liga bagi musim 2022,” katanya. – MalaysiaGazette