Seorang gadis duduk di bawah payung sambil menjual air di New Delhi. Foto Reuters

NEW DELHI – Negeri Maharashtra di barat India mencatatkan 25 kematian akibat strok haba sejak akhir Mac, angka tertinggi dalam tempoh lima tahun lalu.

India tidak menolak lebih banyak kematian berkemungkinan berlaku di tempat lain ekoran suhu melebihi 40 darjah Celsius.

Para saintis mengaitkan permulaan awal musim panas yang terik disebabkan perubahan iklim dan mengatakan lebih daripada satu bilion orang di India dan negara jiran, Pakistan terdedah kepada haba melampau.

Kebanyakan kematian di Maharashtra berlaku di kawasan luar bandar di negeri terkaya di India.

“Kematian yang berlaku akibat strok haba,” kata Pradeep Awate, seorang pegawai kesihatan di Maharashtra.

India adalah pengeluar gandum kedua terbesar di dunia, tetapi cuaca panas dijangka menjejaskan tanaman ini pada tahun ini selepas merekodkan penuaian lima tahun berturut-turut.

Apabila permintaan tenaga meningkat, syarikat penjana melihat kekurangan besar-besaran arang batu dan kerajaan merayu mereka untuk meningkatkan import.

Ini disyaki kematian akibat strok haba,” kata Pradeep Awate, pegawai kesihatan Maharashtra, kepada Reuters.

India ialah pengeluar gandum kedua terbesar di dunia, tetapi cuaca panas dijangka mengecutkan tanaman tahun ini, selepas lima tahun penuaian rekod berturut-turut.

Apabila permintaan tenaga meningkat, syarikat penjana melihat kekurangan besar-besaran arang batu dan kerajaan merayu mereka untuk meningkatkan import.

India sedang mengalami gelombang haba yang teruk, dengan suhu dijangka meningkat kepada 46 darjah Celsius – kejadian yang jarang berlaku pada bulan April.

Jabatan Meteorologi berkata, cuaca panas telah menjadi kebimbangan orang ramai dan pakar kesihatan dan bulan Mac mencatatkan suhu paling panas dalam tempoh lebih satu abad, dengan maksimum di seluruh negara meningkat kepada 33.1 darjah Celsius, hampir 1.86 darjah melebihi normal.

Banyak bahagian utara, barat dan timur India pula menyaksikan suhu melonjak melepasi 40C bulan lepas. – Reuters (https://www.reuters.com/world/india/extreme-heat-kills-least-25-indias-maharashtra-state-2022-05-03/)