Datuk Fakharuddin Ariff (dua dari kanan) dalam lawatannya meninjau rumah pam di Pekan hari ini.

KUANTAN – Kerja pembersihan tapak rumah pam dan tangki air di empat kampung di Pekan dekat sini yang terbengkalai sejak 2018  telah siap dilaksanakan baru-baru ini.

Pengerusi Jawatankuasa Sains, Teknologi, Inovasi, Komunikasi dan Multimedia Negeri Pahang, Mohammad Fakhruddin Mohd Ariff berkata, lokasi melibatkan Sungai Miang, Kampung Nenasi, Kampung Orang Asli Serun dan Kampung Merchong.

Semua kerja-kerja menyiapkan projek bekalan air Nenasi kini sedang giat dilaksanakan oleh Kerajaan Pahang melalui Pengurusan Air Pahang Berhad (PAIP).

“Seterusnya kerja-kerja membina semula serta menaik taraf semua rumah pam dan tangki air ini akan dilaksanakan dalam waktu yang terdekat.

“Manakala projek menaik taraf dan meningkatkan fasiliti Loji Rawatan Air (LRA) Ganchong kini dalam usaha untuk dilaksanakan bersama pihak ECERDC di mana apabila siapnya, pengeluaran air mampu ditingkatkan dari 80 juta liter kepada 160 juta liter sehari,” katanya hari ini.

Menurut Mohammad Fakhruddin, projek menaik taraf tersebut sekaligus mampu menampung keperluan bekalan air kepada penduduk di Tanjung Batu, Nenasi, Merchong dan sekitarnya.

Sementara itu, pemasangan paip-paip baharu dari LRA Ganchong ini juga akan mula dilaksanakan.

“Bekalan air dari loji ini akan disalurkan ke tangki di Tanjung Agas dan melalui tangki Tanjung Agas dengan siapnya pemasangan paip-paip yang baharu, bekalan air dapat disalurkan ke rumah pam dan tangki-tangki di sepanjang jalan Nenasi seterusnya ke pengguna.

“Semua projek-projek ini dijangka siap sepenuhnya pada September 2023 depan memberi manfaat kepada kira-kira 2,000 akaun pengguna di sekitar Tanjung Batu, Nenasi, Merchong dan sekitarnya,” katanya.

Tegas Fakharudin, kerajaan Pahang amat serius dan komited untuk menyelesaikan masalah bekalan air di negeri berkenaan. – MalaysiaGazette