Datuk Seri Alexander Nanta Linggi.

KUALA LUMPUR – Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) akan meminda Akta Syarikat 2016  untuk memperkenalkan dasar baharu yang akan meluaskan skop peruntukan mengenai Mekanisme Penyelamat Korporat dan Skim Susunan kepada menambah baik rangka kerja semasa.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi berkata, pindaan itu mengenai penstrukturan semula korporat dan insolvensi untuk memudahkan syarikat yang berdepan bermasalah  kewangan dapat dipulihkan.

“Pindaan itu terkandung dalam enam iniasiatif oleh agensi di bawah kementerian ini untuk dilaksanakan bagi memastikan rangka kerja perundangan negara akan setanding dengan amalan terbaik antarabangsa.

“Sebagaimana kerajaan berhasrat terus menjadikan Malaysia sebagai pilihan destinasi untuk menjalankan perniagaan, adalah mustahak langkah-langkah diambil pada masa yang tepat untuk menambah baik rangka kerja insolvensi,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Persidangan Kebangsaan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) ke-11 (SSMNC2022) secara atas talian di sini hari ini.

Turut hadir Ketua Pegawai Eksekutif SSM Datuk Nor Azimah Abdul Aziz.

Persidangan Kebangsaan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) ke-11 (SSMNC2022).

Alexander menambah, SSM juga akan turut meminda Akta Perkongsian Liabiliti Terhad (LLP) selaras dengan hasrat kerajaan untuk mempercepatkan pemulihan ekonomi negara.

Beliau berkata, pindaan itu juga bagi membolehkan perniagaan komuniti  terus menjalankan perniagaan dan meringankan beban ketika andemik Covid-19 selaras dengan aspirasi Keluarga Malaysia.

Jelasnya, negara memerlukan rangka kerja undang-undang yang lebih komprehensif berkaitan dengan pemulihan entiti perniagaan kepada memastikan perniagaan kekal berdaya saing.

“Pindaan ini juga akan termasuk pengenalan peruntukan LLP mengenai Mekanisme Penyelamat Korporat sebagai menghadapi risiko digulung apabila syarikat menghadapinyamasalah kewangan walaupun perniagaan masih berdaya maju.

“Kedua-dua Rang Undang-Undang (RUU) dijangka akanndibentangkan di Parlimen menjelang Julai atau Ogos tahun ini,” katanya.

Mengulas lanjut, Alexander percaya enam inisiatif yang telah diperkenalkan SSM akan membantu mengurangkan beban yang dihadapi oleh pihak korporat sektor untuk memenuhi kewajipan mereka di bawah undang-undang dikawal selia oleh agensi itu serta dalam memudahkan kesinambungan perniagaan untuk terus bertahan.

Ujar beliau, permulaan perjalanan ke arah pemulihan ekonomi adalah bergantung kepada membina semula kepercayaan dan keyakinan sektor awam dan perniagaan serta campur tangan oleh kerajaan adalah penting untuk mencetuskan pemulihan itu.

“Perniagaan perlu bekerjasama dengan kerajaan untuk menyambung semula operasi dan memulakan aktiviti ekonomi

“Sementara itu, semakin meningkat keperluan untuk keupayaan teknologi untuk menyambung perniagaan, pelanggan dan rangkaian bekalan sedang mempercepatkan dunia ke dalam pendigitalan dan Malaysia mesti tidak boleh ketinggalan,” katanya.

SSM juga akan turut meminda Akta Perkongsian Liabiliti Terhad (LLP) selaras dengan hasrat kerajaan untuk mempercepatkan pemulihan ekonomi negara.

Mengenai SSMNC2022, Alexander berharap acara itu akan menjadi sumber inspirasi kepada sektor korporat dan perniagaan untuk meningkatkan model perniagaan masing-masing untuk kekal berdaya saing dalam industri.

Pada masa yang sama, beliau percaya semua delegasi akan mengambil kesempatan daripada pengetahuan dan pandangan  baharu yang dibincangkan dalam persidangan untuk dimanfaatkan sebagai kelebihan mereka.

“Tema SSMNC2022 iaitu Tadbir Urus Korporat dan Kemampanan. Diperlukan Lebih Hari Ini Berbanding Sebelumnya sangat sesuai bagi keutamaan semasa sektor korporat sektor iaitu menetapkan dan membina semula dengan lebih kuku ketahanan dan kesiapsiagaan untuk menghadapi masa pasca pandemik.

“Ini bermakna ia memberi manfaat ke arah laluan membina untuk kelestarian jangka panjang dan pertumbuhan inklusif. Dalam keadaan ekonomi global yang tidak menentu iklim, keperluan untuk tadbir urus korporat dan kemampanan tidak pernah menjadi lebih penting dan sebab itu tema tersebut dipilih oleh SSM.

“SSMNC2022 juga bertujuan menjadi platform untuk mencetuskan tindakan oleh pemain korporat bagi mengukuhkan korporat tadbir urus dan kemampanan dalam mencapai nilai jangka panjang dan pertumbuhan perniagaan yang mampan.

“Semasa persidangan ini, sesi akan mengetengahkan bahawa tadbir urus adalah asas kemampanan di mana pihak lembaga menyelia dan memantau strategi syarikat untuk menjadi organisasi tidak boleh benar-benar mampan melainkan lembaganya menyokong teguh agenda kelestarian itu.

“Zaman sekarang mungkin masa yang paling penting dan tepat untuk mengukuhkan tadbir urus korporat untuk mencapai kemampanan,” katanya. – MalaysiaGazette