Wong Kah Woh dan rombongan ketika melawat stor di limbungan kapal BNS di Lumut pada 11 Disember 2021. Foto FB Wong Kah Woh

KUALA LUMPUR – Laporan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) mengenai projek kapal tempur pesisir (LCS) seharusnya dijadikan sebagai ‘buku teks muktamad’ agar tidak lagi mengulangi cara pengendalian perolehan pertahanan.

Kenyataan itu dibuat oleh Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), Wong Kah Woh yang berkongsi kisah ‘sedihnya; ketika melawat di limbungan kapal milik Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd’s (BNS) pada 11 Disember 2021.

Menurut beliau, keadaan di limbungan itu ketika itu tidak lagi sama ketika dia datang pada tahun 2017 semasa LCS1 dilancarkan.

Katanya, ketika dia dan rombongannya dari Kementerian Pertahanan, Tentera Laut Diraja Malaysia, Boustead Heavy Industries Corporation Bhd dan BNS ke stor, didapati terdapat 13 kedai di gudang menyimpan peralatan LCS dan lapan lagi BNS General Store yang mempunyai campuran LCS dan peralatan am.

”Kami melawat beberapa kedai. Ada bahagian untuk peluru, ada bahagian untuk bangunan kapal dan sebagainya. Terutama, terdapat beberapa pakej TV Pintar, ya untuk penggunaan LCS dan disimpan di kedai.

”Kita semua tahu TV pintar tidak lagi pintar selepas beberapa tahun. Saya tidak terlalu pasti tentang yang lain, erutamanya bahagian yang melibatkan teknologi kapal perang.

”Kami menyemak, banyak yang telah dibeli pada tahun 2013, 2014 dan 2015. Satu persoalan dalam fikiran ialah sama ada perkara yang sama masih cukup “pintar” untuk keperluan semasa dengan kemajuan teknologi dari hari ke hari.

”Kami diberitahu jumlah nilai peralatan pada simpanan ialah RM1,757,791,266.02. Saya bertanya kepada BNS berapa banyak yang telah menjadi usang, jawapan yang diberikan adalah lebih kurang 15%. Bermaksud lebih kurang. Kerugian RM263,668,689.90,” katanya dalam postingnya di Facebook.

Jelasnya, tidak semua peralatan itu telah dibayar oleh BNS, sebab itu terdapat hutang yang besar oleh OEM yang akhirnya menyebabkan kerja-kerja terhenti dan menghentikan bekalan.

Rombongannya yang turut disertai Ketua Pegawai Eksekutif BHIC, Sharifuddin Md Zaini, Pengarah Projek LCS BNS Kepten (B) Ir Azhar Jumaat dan bekas Ketua Pasukan Projek Tentera Laut Laksama Muda Datuk Ir. Mohd Shaiful mendapati, tiang-tiang kapal sudah tidak ada.

Beliau juga tidak nampak kelibat pekerja tempatan atau asing di tapak pembinaan ketika dibawa melawat seluruh lokasi pembinaan untuk LC1 dan LCS 5.

Malah, kontraktor juga tiada.

“Tiada lagi kerja yang dijalankan. Benar-benar sifar, benar-benar terhenti. Ia menyayat hati kerana kita semua tahu RM6 bilion telah dibelanjakan,” tambahnya.

Shariddin mengakui BHIC sudah kehabisan duit dan syarikat boleh lingkup.

Tambah Shariddin, gaji kakitangan juga telah dipotong sejak Oktober 2020, caruman Kumpulan Wang Simpnan Pekerja tidak dibayar sejak Mei 2021.

Ketika itu, BNS hanya bergantung kepada beberapa kerja kecil seperti membaiki untuk TLDM terus ‘hidup’.

Kah Woh mendakwa Sharifuddin memaklumkan kepada PAC, jika BNS tiada, Boustead Holdings dan LTAT akan terjejas teruk kerana LTAT kehilangan sehingga 46% daripada saiz dana.

Beliau menyifatkan perkara ini menyedih dan menyayat hati.

”Bagaimana syarikat yang mempunyai kontrak RM9 bilion daripada kerajaan boleh sampai ke tahap ini? Ia lebih daripada salah urus. Ia lebih daripada pengurusan yang lemah.

”Ada sesuatu yang tidak kena, dengan mereka yang berkuasa dan mereka yang mendapat kontrak. Saya berharap Laporan PAC mengenai LCS dapat membantu negara, dengan berfungsi sebagai buku teks muktamad tentang bagaimana perolehan pertahanan tidak harus diperlakukan begitu, bagaimana kuasa dan proses tidak sewajarnya disalahgunakan.

”Kisah seram yang menarik dalam keseluruhan proses projek LCS akan menjadi pengajaran kepada semua yang berkuasa, sekarang dan akan datang,” ujarnya. – MalaysiaGazette

1 Komen

  1. kisah terowong ajaib di Penang lg seram…satu habuq pun tak da tp duit berjuta2 lesap..PAC tutup mata…

Comments are closed.