Penduduk Seoul melihat pelancaran peluru berpandu Korea Utara menerusi stesen televisyen. foto Twitter

SEOUL – Korea Utara melancarkan jumlah tertinggi peluru berpandu jarak dekat dalam sehari ketika Seoul bertindak balas terhadap ujian senjata terbaru Pyongyang.

Kejadian tersebut meningkatkan lagi ketegangan di rantau ini.

Korea Utara melancarkan sebanyak 23 peluru berpandu pelbagai jenis ke timur dan barat Semenanjung Korea, termasuk peluru berpandu permukaan ke udara ke arah perairan di luar pantai timur dan barat Semenanjung Korea, menurut Kementerian Pertahanan Korea Selatan.

Salah satu peluru berpandu yang dilancarkan oleh Pyongyang ialah peluru berpandu balistik jarak dekat yang mendarat berhampiran perairan wilayah Korea Selatan buat kali pertama sejak tahun 1945, kata Ketua Turus Bersama Seoul (JCS).

JCS berkata, peluru berpandu itu mendarat di perairan antarabangsa 167 kilometer (104 batu) barat laut pulau Ulleung Korea Selatan, kira-kira 26 kilometer ke selatan Garisan Had Utara (NLL) – sempadan maritim antara Korea de facto yang tidak diiktiraf Korea Utara.

Perdana Menteri Jepun Fumio Kishida memberitahu media, Korea Utara menembak peluru berpandu pada “frekuensi tinggi yang tidak pernah berlaku sebelum ini”.

Kementerian Pertahanan Jepun berkata, Korea Utara melakukan satu lagi pelancaran pada hari Rabu, termasuk sekurang-kurangnya satu lagi peluru berpandu balistik ke arah timur yang telah jatuh ke dalam laut di luar Zon Ekonomi Eksklusif (EEZ) Jepun.

Peluru berpandu balistik itu terbang dalam jarak pendek pada ketinggian maksimum kurang daripada 50 km, menurut Timbalan Menteri Pertahanan.

“Korea Utara telah meningkatkan provokasinya dengan pantas, melancarkan lebih daripada sedozen peluru berpandu hari ini sahaja dan dilaporkan menembak lebih daripada 100 peluru meriam ke laut Jepun sejak mengumumkan kenyataan yang sangat provokatif pada awal hari ini” kata Toshiro Ino.

Tiada kerosakan pada pesawat atau kapal dilaporkan setakat ini. – Agensi