Penggiat seni, Ahmad Idham calon Pejuang P.132 Parlimen Port Dickson serta Datuk Seri Eizlan Yusof calon Pejuang P.092 Sabak Bernam mengangkat sumpah ikrar aku janji pada Majlis Pengumuman Calon Parlimen Gerakan Tanah Air (GTA) sempena Pilihan Raya Umum ke-15 di Pusat Konvensyen Bangi, Selangor. Foto HAZROL ZAINAL, 01 NOVEMBER 2022.- Gambar fail.

KUALA LUMPUR – Produser, pelakon dan pengarah, Datuk Seri Idris Md. Yusof atau lebih dikenali Eizlan Yusof dan Dr Ahmad Idham telah diumumkan sebagai calon mewakili Gerakan Tanah Air (GTA) di bawah Parti Pejuang yang bakal bertanding pada Pilihanraya Umum ke-15 (PRU15).

Dalam pengumuman di Pusat Konvensyen Bangi semalam, Eizlan dicalonkan di Parlimen Sabak Bernam manakala Ahmad Idham bakal merebut kerusi Parlimen Port Dickson.

Eizlan berkata, beliau pada awal tidak meletak sebarang harapan untuk dicalonkan walaupun dilantik sebagai Ketua Penerangan Pejuang Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sebelum ini.

“Ini adalah satu tanggung jawab besar yang harus saya pikul demi bangsa dan negara. Saya harap pembabitan saya di dalam politik memberi manfaat kepada semua terutama Parlimen Sabak Bernam yang saya wakili,” katanya.

Ketua Penerangan Eizlan Yusof adalah Ketua Penerangan Pejuang Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Pada majlis sama, seramai 121 calon mewakili Pejuang, Gagasan Bangsa, Putra dan Berjasa serta calon individu diumumkan.

Malah beberapa lagi nama sedang dipertimbangkan dan akan diumumkan kelak.

Dalam pada itu, Pengerusi Penaja Gerakan Tanah Air (GTA), Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, pemilihan ini kerana mereka mempunyai berintegriti, berpengalaman dan layak mewakili rakyat.

“GTA adalah gerakan Melayu yang sayangkan negara dan mahu melihat dibangun pesat, maju dan rakyat mendapat nikmat sama rata. Kalau rakyat beri peluang kepada GTA, banyak nikmat yang boleh diperolehi,” katanya.

Proses penamaan calon diadakan pada 5 November ini dan PRU15 pada 19 November depan. – MalaysiaGazette