Terowong Genting projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) Pahang yang membina sebuah laluan kereta api baru yang akan menghubungkan negeri Pantai Timur dengan Lembah Klang ketika di Jalan Lama Kuala Lumpur- Bentong, Pahang. Foto MUHD NA’IM, 11 APRIL 2023..

Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) sepanjang 665km bakal menghubungkan negeri-negeri di Pantai Timur iaitu Kelantan, Terengganu dan Pahang sebelum menghubungkan Lembah Klang dengan Pantai Barat Semenanjung Malaysia. Sebagai sebuah infrasturuktur nasional, ECRL akan menghubungkan bandaraya dan bandar-bandar serta menaiktaraf sistem pengangkutan awam dengan rangkaian relnya.

Dengan kelajuan 160km, keretapi penumpang ini dianggarkan akan menjadikan masa perjalanan lebih kurang empat jam dari Kota Bharu ke ITT Gombak.

ECRL juga dijangka akan memacu aktiviti komersial, menarik pelaburan, meningkatkan peluang pekerjaan dan merangsang aktiviti pelancongan di sepanjang rangkaian relnya.

Projek ini dijangka siap sepenuhnya pada penghujung tahun 2026.

Terowong Genting projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) Pahang yang membina sebuah laluan kereta api baru yang akan menghubungkan negeri Pantai Timur dengan Lembah Klang ketika di Jalan Lama Kuala Lumpur- Bentong, Pahang. Foto MUHD NA’IM, 11 APRIL 2023.
Terowong Genting projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) Pahang yang membina sebuah laluan kereta api baru yang akan menghubungkan negeri Pantai Timur dengan Lembah Klang ketika di Jalan Lama Kuala Lumpur- Bentong, Pahang. Foto MUHD NA’IM, 11 APRIL 2023.
Pekerja tapak ECRL yang melakukan kerja di Terowong Genting projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) Pahang yang membina sebuah laluan kereta api baru yang akan menghubungkan negeri Pantai Timur dengan Lembah Klang ketika di Jalan Lama Kuala Lumpur- Bentong, Pahang. Foto MUHD NA’IM, 11 APRIL 2023.
Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) Pahang yang membina sebuah laluan kereta api baru yang akan menghubungkan negeri Pantai Timur dengan Lembah Klang ketika di Jalan Lama Kuala Lumpur- Bentong, Pahang. Foto MUHD NA’IM, 11 APRIL 2023.
Menteri Pengangkutan, Anthony Loke bersama Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Rail Link Sdn.Bhd (MRL), Datuk Seri Darwis Abdul Razak (kiri) semasa membuat Lawatan Kerja ke Tapak Pembinaan Terowong Genting ECRL di Bentong, Pahang. Foto MUHD NA’IM, 11 APRIL 2023.
Menteri Pengangkutan, Anthony Loke bersama Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Rail Link Sdn.Bhd (MRL), Datuk Seri Darwis Abdul Razak (kanan) semasa membuat Lawatan Kerja ke Tapak Pembinaan Terowong Genting ECRL di Bentong, Pahang. Foto MUHD NA’IM, 11 APRIL 2023.
Menteri Pengangkutan, Anthony Loke mecuba simulasi Patri semasa membuat Lawatan Kerja ke Tapak Pembinaan Terowong Genting ECRL di Bentong, Pahang. Foto MUHD NA’IM, 11 APRIL 2023.