Gambar hiasan

NEW YORK – Harga minyak naik lebih 2% pada hari Rabu apabila  data harga pengguna Amerika Syarikat untuk bulan Mac menunjukkan tekanan inflasi yang konsisten dan inventori minyak mingguan yang menyokong.

West Texas Intermediate (WTI) bagi penghantaran Mei meningkat AS$1.73, atau 2.12 peratus, untuk ditutup pada AS$83.26 setong di New York Mercantile Exchange.

Manakala minyak mentah Brent untuk penghantaran Jun meningkat AS$1.72, atau 2.01 peratus, untuk ditutup pada AS$87.33 setong di Bursa Hadapan ICE London, lapor Xinhua.

Indeks harga pengguna AS bagi Mac merekodkan 0.1 peratus kenaikan bulan ke bulan, lebih rendah daripada ramalan konsensus pasaran sebanyak 0.3 peratus dan 0.4 peratus pengembangan pada bulan sebelumnya, menurut data yang dikeluarkan pada pagi Rabu.

Inflasi yang lebih rendah daripada jangkaan mendorong keyakinan pasaran terhadap permintaan minyak dan mencetuskan pertumbuhan mendadak harga minyak.

Inventori minyak komersial AS untuk minggu berakhir 7 April meningkat 0.6 juta tong berbanding minggu sebelumnya manakala inventori petrol motor dan bahan api sulingan dalam tempoh tersebut masing-masing menurun sebanyak 0.3 juta tong dan 0.6 juta tong minggu ke minggu, menurut data yang dikeluarkan oleh A.S. Pentadbiran Maklumat Tenaga (EIA) pada hari Rabu.

Harga minyak mentah meningkat selepas laporan inflasi yang menyederhana diikuti oleh laporan EIA yang menyerlahkan kesesakan di Cushing dan permintaan petrol yang kukuh, kata Edward Moya, penganalisis pasaran kanan di OANDA, pembekal perkhidmatan perdagangan pelbagai aset dalam talian.

Selain itu, pentadbiran Joe Biden berhasrat untuk mengisi semula Rizab Petroleum Strategik AS tidak lama lagi, menurut Setiausaha Tenaga AS Jennifer Granholm. – Agensi