Jordan Henderson. Foto Sky Sports.

LONDON – Kapten Liverpool, Jordan Henderson bakal melengkapkan perpindahannya ke Al Ettifaq yang bermain di Liga Pro Saudi, kata Fabrizio Romano.

Pakar perpindahan itu memberitahu, Henderson ditawarkan gaji £700,000 seminggu di kelab tersebut yang kini diuruskan oleh legenda Liverpool, Steven Gerrard.

Pemain tengah berusia 33 tahun itu dikatakan bersetuju dengan kontrak bersama kelab Arab Saudi terebut.

“Liverpool dan Al Ettifaq mencapai persetujuan secara prinsipal bagi harga untuk Jordan Henderson,” tulisnya.

Henderson merupakan ketua pasukan Liverpool ketika kelab itu menamatkan penantian kejuaraan Liga Perdana Inggeris selama 30 tahun.

Dia turut mengetuai Liverpool menjulang kejuaraan Liga Juara Juara Eropah 2019 dan menjadi pemain penting era Jurgen Klopp namun bergelut dengan kecergasan pada musim lalu.

Klopp kini dalam proses untuk mencari pengganti kepada Henderson yang mana sebelum ini Liverpool sudah mendapatkan Alexis Mac Allister untuk mengisi posisi bahagian tengah.

Liverpool juga bercadang untuk mendapatkan pemain tengah baharu untuk mengisi pemergian Henderson dan kemungkinan juga pemergian Fabinho yang turut dikaitkan dengan perpindahan ke Arab Saudi.

Sebelum ini, seorang lagi pemain yang dianggap layak bergelar legenda Liverpool, Roberto Firmino sudah mengesahkan dia menyertai Al Ahli sebagai ejen bebas. – MalaysiaGazette