Perdana Menteri, Datuk’ Seri Anwar Ibrahim menghadiri Majlis Pelancaran Sidang Kemuncak ASEAN ke-43 dan kemudian bersambung ke Sesi Plenary di Jakarta Convention Centre, Indonesia, 5 September, 2023. - SADIQ ASYRAF/Pejabat Perdana Menteri NO SALES; NO ARCHIVE; RESTRICTED TO EDITORIAL USE ONLY. NOTE TO EDITORS: This photos may only be used for editorial reporting purposes for the contemporaneous illustration of events, things or the people in the image or facts mentioned in the caption. Reuse of the pictures may require further permission. MANDATORY CREDIT - SADIQ ASYRAF/Prime Minister’s Office of Malaysia

JAKARTA – ASEAN perlu berwaspada terhadap tindakan memecah belah oleh kuasa-kuasa besar dengan sentiasa mendukung kepentingan kumpulan untuk melindungi semua yang telah dicapai daripada diganggu-gugat oleh pesaing, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini.

Bercakap pada Sesi Pleno Sidang Kemuncak ASEAN ke-43, beliau berkata kumpulan itu, yang kepelbagaiannya telah terbukti sebagai kekuatan, perlu meningkatkan kapasiti institusinya, memperkemas mekanisme, dan memastikan pelaksanaan keputusannya tepat pada masanya.

“ASEAN mempunyai peluang unik melalui platform tambahannya, untuk membawa bersama-sama pihak yang bersaing untuk mengingatkan mereka tentang keperluan untuk mengutamakan dialog dan kerjasama, bagi menggalakkan persaingan yang sihat dan untuk memastikan apa yang mereka bawa ke dalam hubungan mereka dengan ASEAN akan membantu mengekalkan keamanan, kestabilan dan kemakmuran di rantau ini,” kata beliau dalam intervensinya.

Anwar berkata mereka yang di luar rantau ini telah mengiktiraf ASEAN sebagai satu pertubuhan serantau yang paling berjaya, terutamanya berhubung keupayaannya dalam mengekalkan rantau yang aman, stabil, selamat dan makmur.

“Ini telah menarik ramai untuk menjalinkan hubungan dengan ASEAN, termasuk kuasa besar, yang pesaingannya dilihat di tengah dan bersebelahan dengan rantau kita,” jelasnya.- BERNAMA