Muda dan PSM berkumpul untuk penyerahan memorandum bagi mendesak beri penjelasan kes mahkmah melibatkan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi kepada Peguam Negara di Jabatan Peguam Negara, Putrajaya. Foto QURRATU AINI, 11 SEPTEMBER 2023.

PUTRAJAYA – Parti Ikatan Demokratik Malaysia (MUDA) dan Parti Sosialis Malaysia (PSM) mengancam untuk melakukan tunjuk perasaan jika Peguam Negara gagal memenuhi tuntutan mereka mengenai kes mahkamah Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang dilepas tanpa dibebaskan (DNAA).

Setiausaha Agungnya MUDA, Amir Abdul Hadi berkata, pihaknya memberi tempoh sehingga 18 September ini untuk Peguam Negara memenuhi beberapa tuntutan termasuk memberi penjelasan mengenai keputusan mahkamah itu.

“Kami dari pihak MUDA dan PSM menuntut supaya semua tuntutan kami dilaksanakan dalam masa 5 hari bekerja, atau sebelum 18hb September 2023,

“Jikalau tiada respons memadai sebelum tarikh ini, kami akan teruskan dengan aksi tunjuk perasaan dalam semangat demokrasi untuk mengangkat suara kekecewaan rakyat Malaysia,” katanya pada sidang media, di sini, hari ini.

Terdahulu beliau bersama beberapa pemimpin politik termasuk Timbalan Pengerusi PSM, S.Arutchelvan menghantar memorandum bantahan kepada permohonan pelepasan tanpa pembebasan di pejabat Peguam Negara.

Semalam, Presiden MUDA, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mengumumkan partinya keluar daripada Kerajaan Perpaduan dan menyertai blok pembangkang sebagai kuasa ketiga.

Syed Saddiq berkata, keputusan itu susulan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengurniakan DNAA kepada Ahmad Zahid dan menggugurkan 47 pertuduhan rasuah, pecah amanah dan penggubahan wang haram dana Yayasan Akal Budi pada 4 September lalu.

Antara tuntutan mereka ialah mendesak Peguam Negara memberi penjelasan penuh terhadap keputusan menghentikan prosiding ke atas Timbalan Perdana Menteri itu di Parlimen.

Selain itu, suatu garis masa jelas harus diberikan untuk pemisahan Jabatan Peguam Negara dan Pendakwa Raya untuk meminimumkan sebarang percanggahan kepentingan.

Ahmad Zahid harus didakwa semula oleh pihak pendakwa raya dan kes ini perlu dijalankan sampai suatu penjelasan konkrit daripada pihak mahkamah dicapai.

Selain itu, MUDA dan PSM turut mendesak Ahmad Zahid meletak jawatan Timbalan Perdana Menteri sehingga kes ini selesai supaya sebarang percanggahan kepentingan dapat dielak. – MalaysiaGazette