ISTANBUL – Presiden Turkiye, Recep Tayyip Erdogan berkata, negara ini mungkin “berpisah dengan Kesatuan Eropah (EU)” dan bercadang untuk menamatkan bidaan untuk menyertai blok Eropah itu.

“Kesatuan Eropah cuba untuk berpisah daripada Türkiye,” kata Erdogan kepada wartawan di Istanbul sebelum berlepas ke New York untuk menghadiri mesyuarat tahunan Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Tambahnya, Türkiye akan membuat penilaian sendiri mengenai laporan baru-baru ini yang diterima pakai oleh Parlimen Eropah, yang mana EU mengkritik Ankara kerana gagal mencapai kemajuan dalam beberapa bidang untuk menghidupkan semula perbincangan keahliannya.

“Selepas penilaian ini, kami mungkin berpisah dengan EU jika perlu,” Erdogan memberi amaran.

Türkiye telah mengejar keahlian dalam blok 27 negara selama lebih dua dekad, namun proses penyertaan telah mengalami kemajuan yang terhad disebabkan oleh banyak jurang antara Ankara dan Brussels.

Sejak 2018, proses rundingan penyertaan telah dibekukan.

Mengenai permohonan Sweden untuk menyertai NATO, Erdogan menyatakan bahawa beliau akan sejajar dengan keputusan yang dibuat oleh Parlimen Turki.

“Barat terus berkata Sweden, Sweden. Kami mengatakan bahawa tidak mungkin untuk kami berkata ‘ya’ atau ‘tidak’ melainkan Parlimen kami membuat keputusan,” katanya.

Pemimpin Turki itu menyeru negara Nordik itu untuk melaksanakan peranannya kerana Ankara menuduh Stockholm gagal menangani kebimbangan berkaitan keselamatan Türkiye.

“Ia tidak mencukupi dengan hanya merangka undang-undang. Ia harus dilaksanakan,” kata Erdogan. – Agensi