Bukti penjualan beras tempatan bersubsidi daripada kerajaan pada harga beras hancur yang lebih tinggi didalangi kartel beras di luar Melaka. didedahkan Dr Akmal

MELAKA – Sikap tamak kartel beras di negara ini ‘merompak’ subsidi dari kerajaan menjadi punca kekurangan beras putih tempatan sehingga menyukarkan rakyat.

Ketua Pemuda UMNO, Dr Muhamad Akmal Saleh berkata, ia dilakukan dengan cara menjualnya sebagai pada harga beras hancur yang tidak dikawal sedangkan ia adalah beras tempatan yang sudah mendapat subsidi kerajaan.

“Disebabkan beras hancur boleh dijual dengan bukan harga kawalan, maka kartel-kartel beras ini telah menjual beras standard (tempatan) dengan harga beras hancur.

“Jika harga beras tempatan ditetapkan pada RM2.60 per kilogram (kg) tetapi kartel ini telah menjual dengan harga RM3.40/kg apabila menukarkan bil jualan mengikut harga beras hancur dan inilah antara pengkhianat yang menekan rakyat di bawah ini,” katanya.

Beliau yang juga Exco Kemajuan Desa, Pertanian dan Keterjaminan Makanan negeri berkata demikian sambil perkongsian bukti pendedahannya itu melalui Facebook (FB) rasminya di sini hari ini.

Menurutnya, kerajaan telah memberi pelbagai subsidi untuk memastikan beras tempatan ini dijual dengan harga yang rendah, tetapi kumpulan itu telah mengkhianati rakyat di negara ini.

“Apakah solusinya? Penguatkuasaan yang ketat dan secara total perlu dilakukan! Lembaga padi & beras perlu diwujudkan semula.
“Jangan ingat kilang di luar melaka kita xda maklumat yer

“Nasib baik kilang ini di luar Melaka, jika dalam Melaka memang siaplah kena sita dan ini baru satu (kita) ada banyak lagi pendedahan akan dilakukan.

“Selagi mana ia adalah hak rakyat, selagi itu kita akan pertahankan dan lawan,” katanya sambil mencadangan supaya kerajaan mewujudkan semula Lembaga Padi dan Beras Negara untuk mengatasi masalah itu. – MalaysiaGazette

 

Pemuda UMNO akan bongkar isu kartel beras – Dr Akmal

21 Komen

  1. Ini lah dikatakan cara utk mengawal harga beras wakil rakyat hendak lah turun padang utk mengesan kartel2 yg tak bertanggung jwab Terbaik pemuda Umno ini.
    Jgan lah wakil rakyat tidur tak ambil berat hal rakyat.

  2. Tahniah Dr. Akmal kerana berani sebut perkataan kartel. Dan berjaya bongkar hal ini. Minta Dr. Akmal serbu pulak penguatkuasa, kenapa diorang tak tahu semua ini sedangkan rakyat bawahan tahu lebih awal. Adakah mata ditutup dan mulut mereka disuap? Atau alasan mereka ialah bukan bidang kuasa mereka.
    Mohon Dr.Akmal bawa kedalam Parlimen untuk tentukan punca kuasa agensi mana yang bertanggungjawab dalam hal ini, hilangkan kawasan kelabu dalam bidang penguatkuasaan antara KPDNHEP dan Seksyen Kawalselia Padi Beras. Nak tunggu Mat Sabu settlekan, beliau nampaknya masih belum dapat turun dr belakang lembu..

    • bukan kerajaan pmx ni xnk bertindak, kerajaan pmx anuar ni mempertahankan perniaga-perniaga dap Yang Ada syarikat -syarikat beras. sebab taukey2 besar ni memusia memang bagi duit pada kerajaan Setiap Kali nak pilihan raya. kalau 47 kes Zahid si pronorogo Tu, anuar boleh lepaskan Dan Dia, ingat kes kartel beras ni anuar nak lawan ke?. Kita-lah rakyat Yang jadi mangsa tanggung segala isu ni. Sama la juga mcm isu ahlong. ahlong sokong dap, bagi duit pada penguatkuasa dan ahli politik Setiap bulan, mana Mahu nya kerajaan nak lawan-nya. Kita lah rakyat Yang Akan tanggung semua ni.

  3. siasat kot ada kaitan pembangkang untok sabotaj kerajaan demi nak rampas kuasa . kesian aku tengok mereka sanggup lakukan apa saja demi kuasa tapi bukan untok bela rakyat pun

    • kesian aku tengok komen bodoh nk mampus terencat penyokong pentaksub kerajaan barua… kelemahan sendiri nk fitnah pembangkang… kamu kerajaan kamu kena buat kerja untuk bagi rakyat percaya dngan kamu… bukannya salahkan pihak lain yg takde kena mengena… Sikap yg ditunjukkn oleh penyokong kerajaan melalui komen komen seperti ini mnyebabkan rakyat benci, tidak suka kepada kerajaan barua ini

  4. harap dedahkan kartel kartel itu. black list dan tarik lesen. jangan hangat hangat tahi ayam Jee… lepas tu senyap macam kes LCS dan banyak lagi…. semua sapu bawah carpet….,

  5. Kartel ni xpernah cukup2 duit !!!
    Ada peluang cilok, dia cilok….lakyat susah bukan wa punye kilija…!!!

  6. Ni nama nya kerajaan goyang bukan kerajaan perpaduan.. Dok kalut ngan rampasan kuasa… Rakyat di capati kan

  7. Perlu siasat pembangkang. Boleh jd pembangkang adalah punca beras takda, mata wang negara jatuh, masalah telur takda, masalah perwakilan UNGA tak dengar ucapan PMX..ini semua boleh jd pembangkang punya agenda ni.

  8. KDNHP perlu buat sesuatu supaya pekara seperti ini tidak akan berlaku lagi. Jgn beri muka kpd pembekal beras yg cuba ambil kesempatan dan sy cukup puji dgn tindakan Dr.Akmal yg dilakukan. Menteri perlu contohi Dr.Akmal…

  9. Mmg celaka kilang2 pariah tersebut. Mereka menangguk di air yg keruh dan sanggup melihat rakyat susah demi mengaut keuntungan yg melampau. Diharapkan Kerajaan Bertegas dan Mengenakan tindakan yg setimpal dgn perbuatan jahat pekilang2 tersebut. Anak haram sungguh.

  10. Kartel-kartel ini adalah manusia yang zalim dan berhati binatang. Kezaliman yang keterlaluan dan ketamakan untuk menjadi kaya raya dengan memeras hak rakyat ini sebagai bukti ramainya manusia jahat yang berhati busuk seperti bangkai. Pihak berkuasa wajib mengambil tindakan tegas terhadap mereka. Jangan sampai rakyat beranggapan mereka juga bersekongkol dan bersubahat menikmati kemewahan haram yang penuh kezaliman ini. Semoga Allah memakbulkan doa dan solat hajat rakyat yang dizalimi dan semoga semua yang terlibat dalam kezaliman ini akan mendapat balasan yang setimpal dengan apa yang mereka lakukan.

  11. makin gila..yg duk bergayut di atas makin bergayutan..makan sedap tak hengat rakyat marhaen mcm kami..ditekan makin ditekan diperah..

  12. isu Kartel patutnya tak wujud…knp perlu 1 pihak ja bolot..pihak kerajaan sebelum dan sekarang tutup Mata jaaa

Comments are closed.