Wendy Subramaniam. foto SYAFIQ AMBAK, 03 NOVEMBER 2019

KUALA LUMPUR – Peningkatan peruntukan emolumen sebanyak 39 peratus kepada Jabatan Komunikasi Komuniti (JKOM) dalam Belanjawan 2024 tidak rasional.

Timbalan Setiausaha Agung Parti Gerakan, Wendy Subramaniam yang menyifatkannya sebagai tidak rasional berkata, kerajaan perlu menghentikan perbelanjaan yang tidak munasabah tersebut dengan segera.

“Tindakan ini bukan sahaja memberi beban kepada kewangan negara tetapi keputusan ini juga tidak adil kepada para pembayar cukai yang kini terperangkap dengan kenaikan harga barang keperluan asas,” katanya menerusi kenyataan media, hari ini.

Menurut Wendy, matlamat asal JKOM adalah untuk menyediakan perkhidmatan komunikasi komuniti yang berkualiti tinggi, adil, seimbang, dan pelbagai untuk rakyat.

Bagaimanapun, beliau mendakwa, JKOM di bawah pentadbiran Perdana menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, telah menjadi alat propaganda yang hanya mengutamakan kepentingan kerajaan semata-mata.

“Kandungan yang dihasilkan dan disiarkan oleh JKOM kebanyakannya hanya memuji dasar dan pemimpin kerajaan, manakala idea dan cadangan pembangkang dikritik dan dihalang.

“Ini bermaksud bahawa JKOM tidak memainkan peranannya atau kerja yang sepatutnya dilaksanakan,” ujarnya.

Wendy berkata, ketika menjadi pembangkang Pakatan Harapan (PH) pernah menyatakan JKOM sebagai ‘pembaziran dana awam’ dan ‘mencemarkan kebebasan media’ namun selepas mengambil alih pentadbiran negara ia bukan menghalang malah menambah peruntukan dalam kategori emolumen yang besar kepada JKOM.

“Katanya, ia jelas dan terang perangai PH hiporkit dan sanggup menggadaikan prinsip serta kekecewaan rakyat demi kuasa.

Berikutan itu, beliau menyeru kerajaan mengurangkan peruntukan emolumen yang tidak logik kepada JKOM dan menjalankan audit menyeluruh serta penyiasatan yang adil dan tulus. – MalaysiaGazette