Kebinet Israel mengundi perjanjian pembebasan tebusan.

TEL AVIV – Kabinet Israel hari ini meluluskan perjanjian untuk membebaskan 50 tebusan rakyat negara itu dengan Hamas sebagai pertukaran untuk gencatan senjata selama beberapa hari.

Kenyataan kerajaan yang mengumumkan keputusan undian tidak menyatakan cara menteri mengundi.

Bagaimanapun terdapat penentangan awal terhadap perjanjian tersebut daripada puak ultranasionalis Menteri Keselamatan Negara, Itamar Ben Gvir Otzma Yehudit.

Tidak semua butiran perjanjian itu telah dikeluarkan secara rasmi kepada umum tetapi seorang wartawan yang hadir taklimat rasmi Selasa lalu berkata, perjanjian itu menyaksikan pembebasan 50 tebusan kebanyakannya wanita dan kanak-kanak.

Katanya, mereka akan dibebaskan dalam kumpulan 12 hingga 13 orang sehari.

The Times of Israel melaporkan, sebagai pertukaran, Israel telah bersetuju dengan gencatan senjata sekurang-kurangnya empat hari buat kali pertama sejak meletusnya perang.

“Kerajaan Israel komited untuk membawa pulang semua mangsa yang diculik. Pembebasan setiap 10 orang tambahan yang diculik akan menyebabkan satu hari penangguhan tambahan,” ujarnya.

Israel juga bersetuju untuk membebaskan wanita Palestin dan kanak-kanak bawah umur dari penjara dan membenarkan mereka pulang ke rumah mereka kebanyakannya di Tebing Barat dan Baitulmaqdis Timur.

Israel telah mengelak daripada menawarkan nombor tertentu tetapi media Ibrani telah meletakkan angka itu pada 150 orang.

Seorang menteri  Palestin memberitahu Al Arabiya pada hari Selasa, 350 kanak-kanak dan 82 wanita Palestin yang dipenjarakan akan dibebaskan dalam pertukaran itu.

Israel juga bersetuju untuk membenarkan bahan api tambahan masuk ke Gaza serta sejumlah besar bantuan kemanusiaan yang tidak memasuki kawasan itu dalam kuantiti yang banyak disebabkan perang yang berterusan.

Semasa pertemuan itu bermula Selasa malam dan berterusan sehingga awal Rabu, semua agensi keselamatan Israel – Pasukan Pertahanan Israel, Shin Bet dan Mossad – menyatakan sokongan mereka untuk perjanjian itu.

Media Ibrani berkata, sokongan ini meyakinkan beberapa menteri yang berada di atas pagar, termasuk Menteri Perpaduan Nasional, Gideon Sa’ar,untuk menyokong perjanjian itu. – Agensi