Ketagihan kepada permainan dalam talian tidak jauh berbeza dengan ketagihan dadah.

Oleh: Najibah Husna Mohamad Hilmi

DALAM era digital hari ini, permainan dalam talian telah menjadi bahagian penting dalam hiburan moden dan sesiapa sahaja boleh mengakses Internet dengan mudah dan bermain permainan dalam talian pada bila-bila masa dan di mana sahaja. Walau bagaimanapun, sisi gelap fenomena ini menunjukkan dirinya dalam bentuk ketagihan yang boleh menjejaskan kesihatan seseorang secara serius. Mencipta aplikasi sedemikian bukanlah satu kesilapan kerana ia direka khusus sebagai hobi untuk masa lapang. Namun terlalu fokus pada permainan dalam talian boleh memudaratkan kesihatan mental anda.

Ketagihan kepada permainan dalam talian sering membawa kepada tingkah laku kompulsif seperti kurang tidur, mengabaikan tugas harian dan juga pengasingan sosial. Keadaan ini selalunya disertai dengan prestasi akademik atau kerja yang lemah dan hubungan interpersonal yang tegang. Bermain permainan dalam talian untuk jangka masa yang lama boleh mengurangkan keupayaan anda untuk menghadiri acara sosial dan aktif bersama rakan. Ini boleh menyebabkan individu menjadi terasing dan terputus daripada hubungan sosial.

Penyelidikan menunjukkan bahawa ketagihan kepada permainan dalam talian juga boleh membawa kepada gangguan kesihatan mental seperti kebimbangan, kemurungan dan tekanan yang berlebihan. Ini disebabkan oleh mekanisme ganjaran dalam permainan yang merangsang pembebasan dopamin dalam otak, mewujudkan perasaan yang menggembirakan yang membuatkan pemain kembali untuk mendapatkan lebih banyak lagi. Tidak seperti penyalahgunaan dadah, aspek biologi ketagihan permainan video tidak diketahui. Penagih mengalami aspek psikologi ketagihan.

Permainan dalam talian boleh membantu anda melarikan diri dari dunia nyata dan mengalihkan perhatian anda daripada perasaan rendah diri. Ketagihan kepada permainan dalam talian tidak jauh berbeza dengan ketagihan dadah. Kedua-dua ketagihan mempunyai matlamat yang sama iaitu mencari cara untuk berasa lebih baik. Imaginasi dan fantasi adalah penting untuk permainan main peranan dalam talian. Ini ialah permainan yang mana pemain mengambil peranan sebagai watak fiksyen dan berinteraksi dengan pemain lain dalam persekitaran maya. Kehidupan maya menjadi lebih menarik daripada kehidupan sebenar. Ketagihan permainan dalam talian mungkin kelihatan agak tidak berbahaya berbanding risiko dos dadah yang berlebihan, tetapi pakar memberi amaran ia boleh meragut nyawa.

Di Rusia, seorang remaja lelaki membunuh seorang wanita hanya kerana perasaan ingin tahu dan perasaan ingin mencuba. Ini semua disebabkan pengaruh permainan video yang mengandungi unsur ganas. Seorang remaja berusia 15 tahun menikam mangsa berusia 21 tahun di Moscow sebaik mangsa mengeluarkan wang dari ATM. Akibatnya, wanita yang tidak bersalah itu disahkan meninggal dunia di tempat kejadian. Adalah penting untuk memahami bahawa untuk mengelakkan ketagihan permainan dalam talian, anda perlu sedar tentang tingkah laku yang sihat dan pengurusan masa.

Ibu bapa, pendidik dan penyelidik mesti bekerjasama untuk mendidik orang ramai tentang risiko dan tanda-tanda ketagihan. Permainan video bukan sahaja menjejaskan kesihatan mental, tetapi juga kesihatan fizikal pemain contohnya apabila mereka duduk di hadapan skrin untuk jangka masa yang lama sambil bermain permainan video adalah cara yang pasti untuk mengganggu waktu tidur dan rehat seseorang. Perkara yang sama berlaku untuk kesihatan mata yang melihat skrin dan telinga yang mendengar bunyi muzik dalam jangka masa yang panjang. Bukan sahaja mata dan telinga, tetapi juga tangan dan jari yang kerap bergerak semasa bermain permainan secara dalam talian mungkin rosak buat sementara waktu. Kerosakan yang dimaksudkan ini boleh disebabkan oleh sindrom berbahaya.

Menurut Dr Zubaidi Hj Ahmad, bermain permainan video terlalu lama boleh menyebabkan “sindrom de Quervain”. Untuk makluman anda, sindrom ini menyebabkan kesakitan dan ketidakselesaan di kawasan pergelangan tangan dan di bawah ibu jari. Ia lebih kurang sama dengan simptom carpal tunnel kerana kedua-duanya menjejaskan kawasan yang sama. Sesetengah negara mengehadkan masa bagi mengakses permainan dalam talian berdasarkan usia seseorang. Di Korea Selatan, golongan muda di bawah umur 16 tahun dilarang bermain permainan dalam talian dari tengah malam hingga 6 pagi dan jika budak itu didapati bersalah ibu bapa remaja itu akan didakwa. Manakala di Jepun dan China mengenakan sekatan ke atas akses kepada permainan dalam talian untuk remaja dan kanak-kanak. Pihak berkuasa tempatan akan memberitahu ibu bapa jika anak-anak mereka bermain permainan dalam talian secara berlebihan melebihi tempoh yang dibenarkan, maka mereka akan diberikan nasihat dan didenda jika nasihat tersebut tidak dipatuhi.

Tidak seperti Malaysia, tiada peraturan yang jelas mengenai had masa untuk kanak-kanak dan remaja untuk mengakses permainan secara dalam talian. Kerajaan dan pemerintah perlulah mewujudkan inisiatif untuk membantu menyelesaikan masalah ketagihan digital yang telah terbukti menjadi salah satu punca tingkah laku tidak normal dan masalah psikologi. Isu kesihatan mental sudah menjadi masalah yang menggerunkan kerana tiga daripada 10 orang dewasa berumur 16 tahun mengalami masalah tersebut. Kajian sistematik beberapa kajian pada peringkat antarabangsa mendapati bahawa kadar ketagihan permainan dalam talian adalah antara 0.7% hingga 27.5%.

Kadar ketagihan permainan video dalam talian dianggarkan lebih tinggi di negara-negara Asia dan pada lelaki yang berumur antara 12 dan 20 tahun. Secara keseluruhan, adalah sangat penting untuk mengetahui risiko ketagihan permainan dalam talian. Pendidikan dan peraturan yang betul mengenai penggunaan permainan boleh membantu meminimumkan kesan negatif. Untuk mengelakkan kesan negatif ketagihan permainan dalam talian, langkah pencegahan diperlukan bukan sahaja oleh individu tetapi juga oleh pelbagai pihak berkepentingan seperti ibu bapa, sekolah dan masyarakat secara keseluruhan.

Kesimpulannya, ini memerlukan langkah konkrit yang perlu diambil untuk mencegah dan mengatasi ketagihan permainan dalam talian untuk kesihatan mental dan keseimbangan hidup yang lebih baik. Keseimbangan antara hiburan dalam talian dan kehidupan sebenar adalah penting untuk memastikan keseimbangan dalam kesihatan mental dan fizikal individu.

Penulis adalah pelajar Sarjana Muda Fiqh dan Fatwa,
Fakulti Syariah dan Undang – Undang,
Universiti Sains Islam Malaysia.