Dua anggota polis tangan bergari hadir ke mahkamah atas dakwaan merogol dan menyamun penuntut kolej swasta di Mahkamah Ampang. Foto MOHD ADZLAN, 17 JANUARI 2024.

AMPANG – Seorang anggota polis berpangkat Lans Koperal mengaku tidak bersalah terhadap empat pertuduhan merogol dan menyamun pelajar kolej swasta pada 9 Januari lalu.

Berdasarkan empat pertuduhan yang dibacakan di Mahkamah Sesyen, Muhammad Fazrul Razzi Yunus,31, pada jam 10.30 malam dituduh merogol, melakukan persetubuhan bertentangan aturan tabii dengan memasukkan kemaluan ke mulut, melakukan hubungan seks tanpa kerelaan dan melakukan amang seksual terhadap seorang remaja perempuan berusia 17 tahun 3 bulan warga Uzbekistan dalam kereta peronda di tepi jalan Persiaran Saujana Ampang.

Beliau dituduh melakukan kesalahan yang setiapnya di bawah Seksyen 376(1) Kanun Keseksaan, Seksyen 377 KK, Seksyen 377CA KK dan Seksyen 14(a) KK.

Muhammad Fazrul Razzi yang diwakili oleh peguamnya, G. Visvanathan Nair mengaku tidak bersalah atas semua pertuduhan tersebut.

Hakim, Norshila Kamaruddin kemudian menetapkan jaminan RM20,000 bagi keempat-empat pertuduhan di mahkamah itu.

Dalam pada itu, Muhammad Fazrul Razzi turut dihadapkan ke Mahkamah Majistret bersama seorang lagi rakannya anggota polis berpangkat Konstabel, Muhammad Adib Aikal Shahrul Nizam.

Kedua-dua mereka dituduh melakukan pemerasan sehingga mendatangkan ketakutan kepada pelajar lelaki sebuah kolej swasta dengan mengatakan rakaman video bersama teman wanitanya sedang bercumbu akan disebarkan, sekali gus meminta wang bernilai RM500.

Pemerasan berkenaan dilakukan di Ampang Hillview.

Mereka dituduh melakukan kesalahan di bawah Seksyen 384 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan.

Kedua-dua anggota polis yang mengaku tidak bersalah itu kemudian dibenarkan ikat jamin sebanyak RM4,000 setiap seorang.

Tertuduh turut diperintah supaya tidak mendekati saksi atau mangsa sehingga kes perbicaraan selesai.

Dalam masa yang sama mereka diarahkan melaporkan diri di balai polis berdekatan sekali setiap bulan.

Tarikh sebutan dan serahan kes bagi pertuduhan di Mahkamah Sesyen dan Majistret ditetapkan pada 12 Mac 2024. -MalaysiaGazette