Ahmad Sufiani (tiga dari kiri) bertukar dokumen dengan Mohamed Yunus selepas MoU di Kuala Lumpur hari ini.

KUALA LUMPUR – Transonic Jet Sdn Bhd berkerjasama dengan MY Jet Xpress Airlines Sdn Bhd melalui perjanjian penggabungan dan pemerolehan transformatif untuk terus memacu kemajuan dalam industri penerbangan.

Perjanjian komprehensif bernilai RM50 juta itu merangkumi perolehan 90 peratus saham syarikat termasuk beberapa lesen penting seperti Lesen Perkhidmatan Udara (ASL), Sijil Pengendali Udara (AOC) dan Organisasi Pengurusan Kelayakan Udara Berterusan (CAMO) Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM).

Penggabungan strategik ini bukti kepada visi Pengerusi Eksekutif dan Pengarah Urusan Transonic Jet Sdn Bhd. Ahmad Sufiani Johari untuk memacu syarikatke dalam bidang perkhidmatan pengangkutan udara, mengukuhkan penyewaan udara persendirian sedia ada dan perkhidmatan penerbangan umrah dan haji.

Ia juga sebahagian daripada inisiatif yang lebih luas untuk meningkatkan industri penerbangan Malaysia.

Transonic Jet Sdn. Bhd. telah memperuntukkan RM2 bilion (USD$ 422.79 juta) untuk pelan pelaburan empat fasa yang komprehensif.

Komitmen ini sejajar dengan matlamat Kerajaan Melaka untuk membangunkan dan meningkatkan Lapangan Terbang Antarabangsa Melaka.

Realisasi pelan bercita-cita tinggi ini dimungkinkan melalui sokongan kewangan yang kukuh daripada Banco LQID (USA) dan Associated Bank.

Pengiktirafan khas diberikan kepada pemegang amanah pembiaya, Datuk Seri Mohd Rossahizam Mat Sakin yang juga Ketua Pegawai Kewangan dan Pengarah Eksekutif Transonic Jet Sdn. Bhd. selain kepimpinan berwawasan Ahmad Sufiani.

Penggabungan ini membuka jalan untuk meningkatkan keupayaan operasi dan portfolio perkhidmatan yang lebih luas.

Ia meletakkan Transonic Jet Sdn. Bhd. sebagai pemain utama dalam sektor pengangkutan udara selain mengukuhkan kedudukannya dalam perkhidmatan penerbangan sewaan udara swasta dan berkaitan haji.

Sebagai tindak balas kepada perubahan dinamik industri penerbangan, Transonic Jet Sdn. Bhd. komited untuk melaksanakan penyelesaian inovatif dan teknologi termaju.

Menurut Ahmad Sufiani, langkah strategik ini bukan sahaja sejajar dengan aliran industri tetapi juga memastikan kelebihan daya saing bagi entiti yang baru digabungkan.

Pelan pelaburan yang diperuntukkan untuk pembangunan Lapangan Terbang Antarabangsa Melaka menggariskan Transonic Jet Sdn. Komitmen Bhd. terhadap penambahbaikan infrastruktur serantau.

Pendekatan berperingkat itu direka untuk memenuhi keperluan penumpang, syarikat penerbangan dan pengendali kargo yang semakin berkembang di samping menyumbang kepada pembangunan ekonomi rantau ini,” kata Ahmad Sufiani selepas Menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan My Jet Express Airlines Sdn Bhd di Kuala Lumpur hari ini.

Pada MoU itu, My Jet Express Airlines Sdn Bhd diwakili oleh pengerusinya, Mohamed Yunus Mohamed Ishak manakala Ahmad Sufiani mewakili Transonic Jet Sdn Bhd.

Peristiwa bersejarah itu disertai pengarah Banco LQID (AS), Datuk Seri Mohd Farmiezudin Nazarudin.

Banco LQID (USA) dan Associated Bank berdiri sebagai tonggak sokongan kewangan untuk usaha niaga yang sama.

Keyakinan mereka terhadap Transonic Jet Sdn. Visi dan komitmen strategik Bhd. terhadap kemajuan industri terbukti dengan sokongan besar mereka membolehkan syarikat mencapai tahap baharu. – MalaysiaGazette