Keadaan di Rafah yang sesak dengan pelarian.

GAZA – Israel memberi kata dua kepada Hamas supaya membebaskan semua tebusannya atau bersedia berdepan dengan serangan yang akan dilancarkan di Rafah pada 10 Mac ini.

Kenyataan itu dibuat oleh anggota Kabinet Israel, Benny Gantz.

Malah, ia adalah kali pertama Israel menyatakan bila tenteranya mungkin memasuki bandar selatan Gaza yang sesak itu.

Penentangan global semakin meningkat susulan tindakan Israel yang menyerang Rafah yang menjadi tempat perlindungan 1.5 juta penduduk Palestin.

Serangan itu menyebabkan hospital utama di Gaza itu sudah tidak lagi berfungsi.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) berkata, ia tidak dibenarkan memasuki Hospital Nasser di Khan Yunis, di utara Rafahuntuk menilai keadaan.

Pasukan Pertahanan Israel (IDF) yang memasuki kompleks itu pada hari Khamis mendakwa risikan mendapati tebusan yang diambil oleh Hamas ditahan di sana.

IDF menyifatkan operasinya di Hospital Nasser sebagai “tepat dan terhad” sambil menuduh Hamas menggunakan hospital untuk keganasan.

Bercakap pada hari Ahad, Gantz, bekas menteri pertahanan, berkata: “Dunia mesti tahu, dan pemimpin Hamas mesti tahu – jika menjelang Ramadan tebusan kami tiada di rumah, pertempuran akan berterusan di mana-mana, termasuk kawasan Rafah”.

Ramadan adalah bulan puasa bagi umat Islam dan pada tahun ini bermula pada 10 Mac.

Gantz menambah, Israel akan bertindak dalam “cara yang diselaraskan, memudahkan pemindahan orang awam dalam dialog dengan rakan Amerika dan Mesir untuk meminimumkan korban awam”.

Rujukan Gantz kepada Mesir mungkin meningkatkan spekulasi bahawa Israel menjangkakan beberapa orang Palestin akan menyeberang keluar dari Semenanjung Gaza dan mencari perlindungan di sebelah sempadan Mesir, di mana pihak berkuasa nampaknya sedang membina rumah-rumah kotak.

Kabinet perang Israel terdiri daripada pegawai keselamatan tertinggi negara itu.

Ia ditubuhkan beberapa hari selepas lelaki bersenjata pimpinan Hamas menyerang Israel pada 7 Oktober, membunuh sekurang-kurangnya 1,200 orang dan menjadikan 253 tebusan.

Israel percaya Hamas masih menahan kira-kira 130 tebusan di Gaza.

Tetapi pegawai Israel masih belum memberikan sebarang butiran mengenai rancangan pemindahan tersebut, tambahnya.

Di sebalik tekanan antarabangsa, Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu telah berikrar untuk melancarkan serangan darat ke atas Rafah untuk menghapuskan Hamas. – Agensi