Mesir antara negara yang memberi bantuan makanan dari udara kepada penduduk Gaza. Foto Egypt Today

GENEVA – Bantuan makanan yang dijatuhkan dari udara di Semenanjung Gaza tidak akan menyelesaikan isu kelaparan dalam kalangan penduduk Palestin, kata Pelapor Khas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Mengenai Hak Makanan, Michael Fakhri.

“Anda menggunakan udara sebagai langkah terakhir apabila anda terdesak. Ia sangat mahal dan tidak berkesan,” kata Michael Fakhri kepada Persatuan Wartawan Bertauliah di PBB (ACANU).

Katanya, jumlah bantuan yang dilepaskan hanya membantu mengurangkan kelaparan sahaja tetapi tidak dapat menangani kekurangan zat makanan dan kebuluran.

Selain itu, kritiknya, tindakan berkenaan hanya mencetuskan huru-hara.

“Anda melemparkan bantuan kepada orang yang telah kelaparan kerana menafikan akses kemanusiaan. Ini akan mewujudkan huru-hara boleh diramalkan.

“Israel telah “sengaja melaparkan” penduduk Gaza.

“Kami tidak pernah melihat keseluruhan penduduk awam dibuat kelaparan dengan begitu cepat dan sepenuhnya dalam sejarah moden, dan kesihatan orang ramai semakin merosot dengan cepat,” katanya.

Fakhri juga menuduh Majlis Hak Asasi Manusia tidak melakukan apa-apa dalam menangani isu ini.

“Tiada apa-apa di sini (Gaza). Kami melihat pembunuhan beramai-ramai, kebuluran dan melihat tahap sejarah kelaparan yang bersejarah, dan kami telah melihat institusi kami (PBB) gagal.

“Dunia tidak akan sama, PBB tidak akan sama, undang-undang antarabangsa tidak akan sama selepas Gaza

“Saya hanya boleh berharap ia akan menjadi lebih baik, tetapi saya tidak tahu sama ada ia akan menjadi, ia mungkin lebih teruk selepas ini,” katanya.

Fakhri menggesa negara-negara untuk mengenakan sekatan senjata dan sekatan ekonomi ke atas Israel.

Israel melancarkan kempen ketenteraan yang merosakkan di Gaza sebagai tindak balas kepada serangan 7 Oktober lalu oleh Hamas.

Setakat ini, lebih 30,000 rakyat Palestin telah terbunuh sejak itu, majoriti 2.3 juta penduduk telah kehilangan tempat tinggal dan ramai yang kelaparan di tengah-tengah bencana kemanusiaan yang semakin teruk. – Agensi