Gambar hiasan

NEW YORK – Harga minyak jatuh pada awal dagangan Asia selepas serangan balas Iran terhadap Israel pada hujung minggu.

Minyak mentah Brent, penanda aras utama untuk harga minyak di peringkat antarabangsa didagangkan lebih rendah tetapi masih hampir AS$90 setong pada pagi Isnin.

Harga telah pun meningkat dalam jangkaan tindakan oleh Iran, dengan minyak mentah Brent menghampiri paras tertinggi enam bulan minggu lepas.

Menteri Pertahanan Israel Yoav Gallant berkata, konfrontasi dengan Iran “belum berakhir”.

“Jelas sekali, pasaran minyak tidak melihat keperluan untuk mengambil kira sebarang ancaman bekalan tambahan pada ketika ini,” kata penganalisis tenaga Vandana Hari.

Minyak mentah Brent mungkin jatuh di bawah paras AS$90, tetapi penarikan semula yang besar tidak mungkin kerana peniaga tetap fokus pada risiko yang berkaitan dengan konflik di Gaza dan Ukraine, tambahnya.

Penganalisis juga berkata, reaksi Israel terhadap serangan itu akan menjadi kunci kepada pasaran global dalam beberapa hari dan minggu akan datang.

“Saya fikir kita akan melihat turun naik secara semula jadi. Jika ada semacam langkah balas oleh Israel, maka itu, saya fikir, pasaran tenaga roket akan meningkat dengan ketara,” kata Peter McGuire dari platform dagangan XM.com.

Pasaran saham di rantau Asia-Pasifik juga tergelincir pada hari Isnin apabila pelabur mempertimbangkan kesan serangan itu.

Hang Seng di Hong Kong, Nikkei 225 Jepun dan Kospi di Korea Selatan semuanya lebih rendah, manakala Komposit Bursa Saham Shanghai China lebih 1% lebih tinggi.

Pada penghujung minggu lalu, harga minyak mentah Brent mencecah AS$92.18 setong, tertinggi sejak Oktober, sebelum jatuh semula untuk ditutup pada AS$90.45.

Iran ialah pengeluar minyak ketujuh terbesar di dunia, menurut Pentadbiran Maklumat Tenaga AS, dan ahli ketiga terbesar kartel pengeluar minyak OPEC.

Penganalisis berkata, isu utama bagi harga minyak pada masa hadapan adalah sama ada penghantaran melalui Selat Hormuz akan terjejas atau sebaliknya.

Selat Hormuz yang terletak di antara Oman dan Iran merupakan laluan perkapalan yang penting kerana kira-kira 20% daripada jumlah bekalan minyak dunia melaluinya.

Anggota OPEC Arab Saudi, Iran, UAE, Kuwait dan Iraq menghantar sebahagian besar minyak yang mereka eksport melalui selat ini.

Pada hari Sabtu, Iran merampas sebuah kapal komersial yang mempunyai hubungan dengan Israel ketika ia melalui Selat Hormuz. – Agensi