eksport halal
Tengku Zafrul Aziz.

KUALA LUMPUR – Datuk Seri Tengku Zafrul Aziz akan mendapatkan nasihat undang-undang yang sesuai dan membuat permohonan kepada Mahkamah Tinggi untuk meminta kebenaran memfailkan afidavit memperbetulkan beberapa kesilapan fakta yang terkandung dalam afidavit yang diikrarkan oleh Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Ia susulan permohonan Datuk Seri Najib Razak yang mencabar kewujudan titah adendum atau tambahan Yang di-Pertuan Agong ke-16, supaya bekas Perdana Menteri itu menjalani tempoh pemenjaraan selama enam tahun di rumah.

Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri itu berkata, pendiriannya itu bukan untuk mempertikaikan merit isu yang sedang berlangsung.

Sebaliknya, beliau hanya ingin memastikan fakta sebenar direkodkan dengan betul supaya semua pihak, khususnya Mahkamah Tinggi, dapat menilai kesemua fakta material dengan sewajarnya.

Ini akan membolehkan keputusan yang adil dan saksama dibuat demi kepentingan semua pihak yang terlibat, kata Tengku Zafrul dalam kenyataan di sini.

MalaysiaGazette hari ini melaporkan Ahmad Zahid yang juga Timbalan Perdana Menteri merangkap Presiden UMNO disahkan sebagai ‘saksi kritikal’ yang ikrar sokongannya kepada permohonan Najib.

Najib yang juga mantan perdana menteri ketika ini sedang cuba mendapatkan kebenaran untuk semakan kehakiman mencabar kewujudan titah adendum atau tambahan Yang di-Pertuan Agong ke-16.

Difahamkan titah adendum itu telah dibuat pada 29 Januari 2024 membolehkan Najib menjalani tempoh pemenjaraan selama enam tahun di rumah.

Dalam satu afidavit yang sudah tular di laman sosial ketika ini, Ahmad Zahid telah mengikrarkan sokongan pada 9 April lepas.
MalaysiaGazette

Zahid ‘saksi kritikal’ sokong Najib dalam titah tambahan YDPA