Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyerahkan trofi kepada wakil kepada Khalidah Adibah Amin yang telah dinobatkan sebagai Tokoh Wartawan Negara pada Majlis Malam Wartawan Negara 2024 di Hotel Majestic, Kuala Lumpur. Foto SADIQ SANI, 06 JUN 2024

KUALA LUMPUR – Wartawan, penulis, ahli bahasa, pendidik, serta penyampai berita Khalidah Adibah Amin dinobatkan sebagai Tokoh Wartawan Negara 2023.

Anugerah disampaikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim pada majlis Malam Wartawan Malaysia dan Hadiah Kewartawanan Malaysia 2023 di ibu negara, malam ini.

Adibah Amin merupakan anak kepada pejuang kemerdekaan Tan Sri Zainon Sulaiman yang lebih dikenali sebagai Ibu Zain dan dilahirkan pada 19 Februari 1936.

Adibah terbilang dalam penguasaan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris.

Menggunakan nama penanya Seri Delima, beliau telah menghasilkan tiga buah novel dalam Bahasa Melayu serta 200 drama radio, serta beberapa buah cerpen.

Adibah mula menjadi wartawan New Straits Times pada tahun 1971, pernah memegang jawatan sebagai Pengarang Berita Harian (1983-1984) wanita pertama yang memegang jawatan tersebut, kolumnis Berita Harian dan The Star, dan penasihat editor majalah Jelita.

Selain dari itu, beliau adalah penerima beberapa anugerah termasuk Tokoh Terjemahan Negara 2012, Anugerah Penulisan SEA (SEA Write Award) 1983, Anugerah Pengembangan Sastera Esso-Gapena 1991, Anugerah Wartawan Cemerlang Negara (Persatuan Wartawan Melayu Malaysia) 1996, Anugerah Kesusasteraan Johor, 1996.

Beliau turut menerima Anugerah Tun Razak untuk sumbangan cemerlang kepada pendidikan, persefahaman antara kaum dan keharmonian di Malaysia 1998.

Pada November 2006, Adibah melahirkan novel pertamanya di dalam Bahasa Inggeris, This End of The Rainbow yang memaparkan kehidupan beberapa orang mahasiswa sekitar tahun 50an.

Adibah juga turut menterjemahkan beberapa karya sastera penulis Malaysia termasuklah No Harvest But A Thorn tulisan Sasterawan Negara Malaysia, Shahnon Ahmad (judul asal Ranjau Sepanjang Jalan).

Sehingga tahun 2006, Adibah masih giat menulis terutamanya artikel-artikel pendidikan di suratkhabar.

Pada tahun 1984, Adibah meninggalkan NSTP untuk menjadi penulis bebas serta mengajar bahasa Melayu.

Kemudian, pada awal 1990-an, beliau menyertai akhbar The Star dan tidak lama kemudian, menulis satu siri ruangan pembelajaran bahasa Melayu untuk bahagian akhbar, (Sunday Star Education).

Adibah telah menghasilkan lebih dari 50 buah buku karya asal, penyuntingan dan terjemahan.-MalaysiaGazette