Ketua Jurulatih Malaysia, Kim Pan Gon pada perlawanan Kelayakan Piala Dunia 2026/Piala Asia 2027 di Stadium Nasional Bukit Jalil, Kuala Lumpur. Foto FAREEZ FADZIL, 26 MAC 2024.

KUALA LUMPUR – Ketua Jurulatih Bola Sepak Negara Kim Pan Gon melahirkan rasa tidak puas hati terhadap gol dijaringkan Kyrgyzstan selepas Malaysia seri 1-1 dengan White Falcons itu di Stadium Dolen Omurzakov di Bishkek, malam tadi.

Keputusan perlawanan Kumpulan D pada pusingan kedua Kelayakan Piala Dunia 2026/Piala Asia 2027 itu, menjejaskan misi Malaysia mencipta sejarah dengan layak ke pusingan ketiga Kelayakan Piala Dunia dan layak lebih awal ke Piala Asia.

Pan Gon berkata, pasukannya mahukan kemenangan dan telah memulakan perlawanan dengan baik.

Bagaimanapun bagi jurulatih berusia 55 tahun itu, gol Kyrgyzstan dijaringkan Gulzhigit Alykulov pada minit ke-24 sukar untuk diterima, disebabkan situasi terkena tangan pemain sebelum jaringan gol tersebut terhasil.

“Kami melihat untuk menang perlawanan itu, namum realitinya Kyrgyzstan lebih baik dari kami… kami bermula dengan baik, tetapi sukar untuk terima gol pertama, saya rasa sepatutnya ia tidak diterima kerana terkena tangan. Ia satu situasi sukar, namun kami dengan cepat kembali untuk 1-1, iaitu suatu yang bagus.

“Pada separuh masa kedua, kami berusaha lebih kuat lagi, namun gagal untuk menang… saya berpuas hati dengan kesemua pemain negara, hargai usaha mereka. I fikir mereka pasti kecewa. Mereka benar-benar mahu menang malam ini, tetapi keputusannya lain,” kata jurulatih dari Korea Selatan itu pada sidang media selepas perlawanan.

Alykulov berjaya melepasi pertahanan Malaysia untuk menjaringkan gol selepas menerima hantaran daripada penyerang Joel Kojo, yang dengan baik mengawal bola hantaran jarak jauh dari Kairat Zhyrgalbek Uulu.

Bagaimanapun keadaan menjadi seri selepas pemain pertahanan Odilzhon Abdurakmanov tertanduk bola masuk ke dalam gol sendiri hasil tendangan percuma Endrick Don Santos, dari sebelah kiri pada minit ke-38.

Keputusan itu melihatkan Malaysia terus berada di tempat ketiga Kumpulan D dengan tujuh mata – tiga mata di belakang  Kyrgyzstan, yang mempunyai kelebihan gol sebelum perlawanan terakhir menakala Oman teratas dengan 12 mata dan telahpun layak ke pusingan ketiga Kelayakan Piala Dunia 2026.

Pada perlawanan terakhir kumpulan, Malaysia dalam keadaan bolos dua gol (-2), akan menerima kunjungan Taiwan di Bukit Jalil pada Selasa (11 Jun), manakala Kyrgyzstan dengan kelebihan enam gol (+6), akan ke Muscat bertemu Oman.

Jika Malaysia gagal ke pusingan ketiga Kelayakan Piala Dunia 2026, Malaysia juga akan hilang kelayakan automatik ke final Piala Asia 2027 dan perlu bermain dalam pusingan ketiga Kelayakan Piala Asia 2027 untuk melayakkan diri buat kali kedua ke Piala Asia. – BERNAMA