pabila makanan dihasilkan dan didagangkan dalam sistem agrimakanan yang selamat dan mampan, ia menyumbang kepada kehidupan yang sihat. Gambar hiasan

GENEVA – Setiap hari, dianggarkan 1.6 juta orang jatuh sakit akibat makan makanan yang tidak selamat.

Kanak-kanak di bawah umur 5 tahun membawa 40% daripada beban penyakit bawaan makanan, menurut Francesco Branca, Ketua Pemakanan dan Keselamatan Makanan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Ketika memberi taklimat di Geneva pada Hari Keselamatan Makanan Sedunia, beliau berkata, bahaya keselamatan makanan tidak mengenali sempadan dan bekalan makanan global yang semakin saling berkaitan, risiko yang ditimbulkan oleh makanan yang tidak selamat boleh berubah dengan cepat daripada masalah tempatan kepada kecemasan antarabangsa.

Krisis kemanusiaan di banyak bahagian dunia mendorong ketidakamanan makanan dan menjejaskan keselamatan makanan.

Lantaran itu beliau menggesa kerajaan untuk memastikan keselamatan makanan jelas dalam pelan tindakan nasional untuk keselamatan kesihatan dan pelan komunikasi risiko dikemas kini dan bergerak ke arah sistem pengawasan bersepadu untuk kesihatan haiwan, alam sekitar dan manusia.

Pertubuhan Makanan dan Pertanian PBB (FAO) pula melihat makanan selamat sebagai “asas” untuk mencapai Matlamat Pembangunan Mampan (SDG), kata Markus Lipp, pegawai kanan keselamatan makanannya.

Lipp menambah, makanan selamat juga merupakan salah satu prasyarat untuk memenuhi pelan strategik FAO untuk membolehkan pengeluaran, pemakanan, alam sekitar dan kehidupan yang lebih baik.

“Apabila makanan dihasilkan dan didagangkan dalam sistem agrimakanan yang selamat dan mampan, ia menyumbang kepada kehidupan yang sihat dan meningkatkan kemampanan dengan membolehkan akses pasaran dan produktiviti, yang memacu pembangunan ekonomi dan pembasmian kemiskinan, terutamanya di kawasan luar bandar.

“Khususnya, keselamatan makanan yang dipertingkatkan akan melindungi kesihatan awam dan mengurangkan kematian kanak-kanak,” katanya, kerana kanak-kanak bawah 5 tahun menanggung beban penyakit bawaan makanan yang paling tinggi. – Agensi