Anwar Ibrahim.

BUKIT MERTAJAM – Kementerian Pendidikan (KPM) digesa memberi penekanan terhadap penguasaan Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris di sekolah bagi menyokong pembangunan negara.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, keseimbangan diperlukan dalam menguasai subjek-subjek tersebut susulan berlaku perubahan dalam bidang kokurikulum dengan kewujudan cabang baharu seperti kecerdasan buatan (AI), transisi tenaga hijau, teknologi digital dan media sosial.

“Penguasaan subjek-subjek tersebut dalam kalangan pelajar harus seiring dengan penggunaan Bahasa Melayu termasuk  menitikberatkan nilai hormat-menghormati.

“Sebab itu saya nak minta KPM melakukan anjakan dalam penguasaan bahasa kalau tidak, kita akan kalah dalam persaingan untuk mengekalkan Pulau Pinang sebagai hab global dalam bidang industri berteknologi tinggi dan semikonduktor.

“Sehubungan itu, anak-anak di sekolah perlu diberi galakkan supaya mereka berminat dalam subjek Sains, Matematik dan bahasa Inggeris,” ketika berucap pada sesi lawatan ke High School Bukit Mertajam di sini, hari ini.

Dalam perkembangan sama, Anwar yang juga Menteri Kewangan turut menggesa generasi muda agar tidak sesekali tunduk kepada pemikiran yang lapuk.

“Jadi, ini cabaran yang harus direnung, diambil termasuk soal nilai kita anak Malaysia, Melayu Cina, India, Dayak dan Kadazan.

“Agama itu tegak sama ada  Hindu atau Kristian atau Buddha untuk memupuk kasih sayang dan hormat-menghormati,” jelasnya. – MalaysiaGazette