Angin kencang akibat Taufan Yagi membawa serpihan di kawasan letak kereta di sebuah kawasan di Vietnam. Foto AFP

HANOI – Taufan Yagi mendarat di utara Vietnam pada petang Sabtu, menyebabkan empat orang maut dan mencederakan 78 yang lain, kata Kementerian Pertanian dan Pembangunan Luar Bandar.

Kematian termasuk tiga dari wilayah pesisir pantai Quang Ninh, dan seorang dari wilayah utara Hai Duong.

Antara yang cedera, 58 adalah dari Quang Ninh dan 20 dari bandar pelabuhan Hai Phong.

Sehingga petang Sabtu, enam orang dan satu kapal di Quang Ninh dilaporkan hilang.

Empat belas kapal, termasuk 13 kapal nelayan tanpa pemandu dan satu kapal pelancong tanpa pemandu, karam akibat ombak besar dan angin kencang.

Ketua Jabatan Pengurusan Dyke dan Kementerian Kawalan Bencana Alam, Pham Duc Luan berkata, Taufan Yagi “adalah ribut paling kuat melanda wilayah utara dalam tempoh 30 tahun lalu.”

Setakat ini, hampir 53,000 penduduk di kawasan terdedah, terutamanya yang tinggal di kediaman yang rapuh dan berada berhampiran zon akuakultur telah dipindahkan ke lokasi lebih selamat, katanya.

Banjir kilat dan tanah runtuh kekal sebagai risiko yang ketara di beberapa kawasan utara, termasuk Quang Ninh, Hai Phong, Lang Son, Thai Nguyen, Cao Bang dan Ha Giang.

Bencana alam, terutamanya ribut, tanah runtuh dan banjir, telah menyebabkan 111 orang mati dan hilang di negara Asia Tenggara itu sejak awal tahun ini hingga 5 Ogos, jumlah tertinggi dilaporkan untuk tempoh yang sama dalam tempoh lima tahun, menurut Jawatankuasa Pemandu Kebangsaan bagi Pencegahan dan Kawalan Bencana Alam. – MalaysiaGazette