Penempatan Rohingya di Cox's Bazar, Bangladesh. Foto Bangladesh Sangbad Sangstha (BSS)

DHAKA – Dhaka hari ini mengulangi kenyataan bahawa ia tidak dapat lagi menampung sebarang kemasukan baharu etnik Rohingya dan mendesak negara dan organisasi luar untuk berkongsi beban tersebut.

“Kami telah menjelaskan kepada UNHCR bahawa tidak mungkin untuk kami menerimanya lebih ramai Rohingya,” kata Penasihat  Luar, Md Touhid Hossain.

Katanya, Bangladesh telah menolak dengan tegas permintaan Agensi Pelarian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang telah meminta Bangladesh untuk menempatkan perlindungan baharu.

Hossain menegaskan, Bangladesh telah memberikan lebih banyak sokongan daripada yang dijangkakan dan kini menjadi tempat perlindungan kepada 1.2 juta Rohingya atas dasar kemanusiaan.

“Mereka yang datang kepada kami dengan membawa nasihat atau mereka yang ingin menasihati kami, biarlah mereka ambil Rohingya ini,” katanya.

Katanya, Bangladesh sedang berusaha untuk mencegah kemasukan berterusan pelarian Rohingya, walaupun usaha menutup sempadan dengan Myanmar sepenuhnya kekal sebagai cabaran.

Pada 3 September, Hossain menyatakan kira-kira 8,000 Rohingya baru-baru ini masuk Bangladesh, melarikan diri dari konflik bersenjata di negeri Rakhine, Myanmar.

Sejak 25 Ogos 2017, Bangladesh telah menjadi tempat berlindung kepada lebih sejuta pelarian Rohingya secara paksa
di daerah Cox’s Bazar dan kebanyakan mereka tiba di sana selepas tindakan keras tentera oleh Myanmar, yang PBB sifatkan sebagai contoh pembersihan etnik.

Manakala kumpulan hak asasi lain menggelarnya sebagai “pembunuhan beramai-ramai”.

Sejak tujuh tahun lalu, tiada seorang pun Rohingya pulang ke tanah air mereka.

Myanmar bersetuju untuk membawa mereka kembali, tetapi percubaan penghantaran pulang gagal dua kali susulan kepercayaan defisit dalam kalangan Rohingya tentang keselamatan dan keselamatan mereka di Rakhine. – Agensi