Kebakaran berlaku di asrama perempuan di bandar Isiolo, Kenya.

NAIROBI – Sekurang-kurangnya tiga pelajar cedera selepas kebakaran berlaku di sebuah sekolah berasrama perempuan di tengah bandar Isiolo di Kenya pada hari Sabtu, kata Palang Merah.

Kebakaran itu berlaku selepas kematian sekurang-kurangnya 21 kanak-kanak dalam kebakaran di sebuah sekolah berasrama penuh di Nyeri, juga di tengah Kenya, pada kira-kira jam 11 malam, Khamis lalu.

Jurucakap polis Kenya berkata, kebakaran itu memusnahkan asrama di Sekolah Menengah Perempuan Isiolo, sebelum kebakaran dapat dikawal.

Punca kebakaran tidak diketahui, tetapi terdapat banyak kebakaran di sekolah berasrama penuh di Kenya dalam beberapa tahun kebelakangan ini, menimbulkan kebimbangan negara mengenai standard keselamatan.

Palang Merah Kenya berkata, tiga kanak-kanak telah mengalami kecederaan ringan, dan telah diberi pertolongan cemas psikologi.

Sementara itu, ujian DNA akan bermula pada Isnin ini untuk mengenal pasti mayat kanak-kanak yang maut dalam kebakaran di Akademi Hillside Endarasha pada malam Khamis.

Setakat ini, 17 kanak-kanak masih tidak dapat dikesan mendorong ibu bapa dan saudara mara berkhemah di sekolah untuk menuntut jawapan.

Presiden William Ruto telah mengisytiharkan tiga hari berkabung, bermula pada hari Isnin, untuk mangsa kebakaran.

Punca kebakaran masih tidak jelas.

Penyiasat harus “menilai sama ada tragedi itu mungkin berpunca daripada kecuaian”, kata ketua pendakwa raya dalam satu kenyataan.

Pengarah Pendakwaan Awam Renson Ingonga berkata tragedi itu “membangkitkan kenangan buruk tentang kejadian kebakaran sekolah lain yang serupa” yang sering kali menunjukkan kegagalan mematuhi piawaian keselamatan.

Pada 2022, sebuah asrama di barat Kenya terbakar, dengan beberapa pelajar kemudiannya ditangkap kerana disyaki melakukan pembakaran.

Pada 2017, 10 pelajar maut dalam kebakaran di Sekolah Menengah Perempuan Moi di ibu negara Nairobi.

Sekurang-kurangnya 67 pelajar maut di Machakos County, tenggara Nairobi, dalam kebakaran sekolah paling maut di Kenya yang berlaku lebih 20 tahun lalu. – Agensi