Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Alliance Bank Malaysia Berhad (Alliance Bank) akan mengumumkan penggantian pengerusinya pada masa sesuai berikutan kematian Tan Sri Ahmad Mohd Don, pagi tadi.

Allahyarham berusia 77 tahun.

“Dalam meneruskan kerja dan legasinya yang hebat, Lembaga Pengarah telah melaksanakan rancangan yang diperlukan untuk
penggantian. Bank akan membuat pengumuman lanjut tidak lama lagi mengenai kepimpinan lembaga kami apabila
sesuai,” Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Alliance Bank, Kellee Kam.

Allahyarham Ahmad Mohd Don

Menurutnya, Alliance Bank  berdukacita dengan pemergian Ahmad yang telah mengetuai kumpulan bank ini sejak 1 Februari 2017.

“Kami amat berdukacita dengan pemergian Tan Sri Ahmad. Beliau adalah seorang yang sangat terkenal dan tokoh yang dihormati dalam masyarakat dan industri perbankan dan kewangan. Beliau juga merupakan pengerusi kebijaksanaan dan pengalaman yang besar.

“Beliau memberi impak yang besar kepada bank ini, membawa hasil yang positif perubahan di tengah-tengah cabaran selama ini untuk membina kumpulan perbankan yang kukuh di Malaysia,” kata Kam.

Ahmad memulakan kerjayanya dengan Kerajaan Malaysia sebagai seorang akauntan antara 1972 dan 1973 sebelum menyertai sektor swasta.

Dia bekerja dalam pelbagai kapasiti denga   Syarikat Jengka Sdn Bhd, Mansfield Berhad dan Pernas Securities Sdn Bhd
sebelum menyertai Permodalan Nasional Berhad dan terlibat dalam perancangan dan pelancaran Skim Amanah Saham Nasional pada tahun 1981.

Beliau menyertai Malayan Banking Berhad (Maybank) pada tahun 1982 dan berkhidmat sebagai Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Pengarah Eksekutif Maybank dari 1991 hingga 1994.

Selepas itu, Ahmad dilantik sebagai Gabenor kelima Bank Negara Malaysia dari Mei 1994 hingga Ogos 1998.

Allahyarham merupakan graduan Summa cum Laude dalam bidang Ekonomi dan Perniagaan di Aberystwyth Universiti di United Kingdom, selain Felo Institut Akauntan Bertauliah di England dan Wales serta Ahli Institut Akauntan Awam Bertauliah Malaysia. – MalaysiaGazette

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here