Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM). Foto MALAYSIAGAZETTE.

KUALA LUMPUR – Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) disaran terus membangunkan keupayaan bagi meningkatkan keselamatan dan kapasiti dalam menangani cabaran serantau dan global sekali gus mengekalkan ramalan pertumbuhan penerbangan awam di negara ini.

Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Hasbi Habibollah berkata, kementerian juga memberi jaminan berterusan sebagai usaha dan kerjasama untuk menegakkan keselamatan dan keselamatan penerbangan sebagai kunci keutamaan.

Menurut beliau, ia termasuk melaksanakan pengawasan keselamatan dan keselamatan yang berkesan dan aktiviti pengurusan keselamatan serta bergabung tenaga untuk berkongsi keselamatan maklumat dan memupuk budaya keselamatan yang kukuh dan positif.

“Tindakan ini penting untuk mengekalkan dan meningkatkan standard keselamatan dala mindustri penerbangan dan Kementerian Pengangkutan menyokong pendekatan menyeluruh untuk meningkatkan pengawasan keselamatan dan keselamatan penerbangan.

“Ia termasuk kapasiti bangunan dan latihan, bantuan teknikal, sokongan kawal selia dan pemantauan keselamatan berterusan serta latihan dan kesedaran keselamatan, pelaburan dalam teknologi dan infrastruktur termaju, dan teguh mekanisme perkongsian maklumat,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap majlis pelancaran Seminar Keselamatan Penerbangan Malaysia (MASS’24) di sini hari ini.

Hasbi menambah, perancangan keselamatan penerbangan  peringkat antarabangsa, serantau dan nasional penting dalam usaha mengurus pertumbuhan dengan cara yang selamat, cekap dan bertanggungjawab terhadap alam sekitar.

Beliau juga berkata, CAAM telah mengambil tindakan progresif untuk mewujudkan program komprehensif untuk meningkatkan pengawasan keselamatan dengan merombak dokumentasi yang berkaitan.

“Sebanyak 19 lampiran telah dimasukkan ke dalam arahan penerbangan awam (CAD) dan semua bahan panduan subsidiari (CAGM) yang dikaitkan dengan CAD telah diterbitkan sebagai sebahagian daripada Sistem Jaminan Keselamatan dan Kualiti dan terus mengusahakan Pelan Tindakan Pembetulan (CAP).

“Selain itu, Malaysia kekal dalam komitmennya untuk menyokong kepimpinan dan bimbingan Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) dalam mencapai pertumbuhan mampan sistem penerbangan awam global,” katanya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif CAAM, Kapten Norazman Mahmud pula berkata, perubahan persekitaran kawal selia diperlukan agar Malaysia kekal fleksibel dan proaktif.

“Sebagai pengawal selia dan penyedia perkhidmatan, kami tidak boleh menangani keselamatan penerbangan sahaja dan kami memerlukan sokongan dan penyertaan semua pihak berkepentingan,” katanya. – MalaysiaGazette

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here