Bekas makanan jenama Tupperware. Foto AFP

WASHINGTON – Tupperware Brands dan beberapa anak syarikatnya memfailkan perlindungan kebankrapan, kata firma bekas makanan itu dalam satu kenyataan.

Syarikat yang terkenal dengan bekas penyimpanan makanan tanda dagangannya mengalami kemerosotan jualan sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Tahun lepas firma tersenarai di New York itu memberi amaran tentang “keraguan besar” keupayaannya untuk terus beroperasi memandangkan kedudukan kewangannya yang lemah.

“Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kedudukan kewangan Tupperware telah terjejas teruk oleh persekitaran makroekonomi yang mencabar.

“Hasilnya, kami meneroka pelbagai pilihan strategik dan menentukan ini adalah laluan terbaik ke hadapan,” ,” kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif, Laurie Ann Goldman dalam satu kenyataan mengumumkan pemfailan muflis.

Syarikat itu berkata, ia akan mendapatkan kelulusan mahkamah untuk proses penjualan bagi perniagaan itu bagi melindungi jenamanya dan “memajukan lagi transformasi Tupperware menjadi sebuah syarikat yang diterajui teknologi yang mengutamakan digital”.

Firma yang berpangkalan di Orlando, Florida itu menambah, ia juga akan mendapatkan kelulusan untuk terus beroperasi semasa prosiding kebankrapan dan akan terus membayar pekerja dan pembekalnya.

“Kami merancang untuk terus melayani pelanggan kami yang dihargai dengan produk berkualiti tinggi dan percayai sepanjang proses ini,” kata Goldman.

Tupperware berkata, ia telah melaksanakan pelan strategik untuk memodenkan operasinya dan memacu kecekapan untuk mencetuskan pertumbuhan berikutan pelantikan pasukan pengurusan baharu tahun lepas.

“Syarikat telah mencapai kemajuan yang ketara dan berhasrat untuk meneruskan kerja transformasi penting ini,” ujarnya.

Dalam pemfailannya dengan Mahkamah Kebankrapan AS di Delaware, Tupperware menyenaraikan aset antara AS$500 juta dan AS$1 bilion dan liabiliti antara AS$1 bilion dan AS$10 bilion.

Dalam pemfailan itu, Tupperware memaklumkan ia mempunyai antara 50,000 hingga 100,000 pemiutang.

Tupperware, yang namanya menjadi sinonim dengan bekas plastik kedap udaranya, sejak beberapa tahun kebelakangan ini kehilangan populariti dalam kalangan pengguna dan inisiatif untuk mendapatkan pengedaran melalui rantaian Target gagal membalikkan nasibnya.

Asal-usul syarikat itu bermula pada 1946, apabila ahli kimia Earl Tupper “mempunyai percikan inspirasi semasa mencipta acuan di kilang plastik sejurus selepas kemelesetan besar,” menurut laman web Tupperware.

“Jika dia boleh mereka bentuk meterai kedap udara untuk bekas penyimpanan plastik, seperti yang ada pada tin cat, dia boleh membantu keluarga menjimatkan wang untuk menyimpan lebihan makanan.

Lama kelamaan, bekas plastik tertutup rapat Tupper juga dikaitkan dengan “Pesta Tupperware,” yang mana rakan-rakan akan berkumpul sambil membawa makanan dan minuman dalam bekas tersebut. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here