Donald Trump. Foto Facebook Donald J. Trump

WASHINGTON – Kali ini mungkin pilihan raya Presiden Amerika Syarikat (AS) terakhir untuk Donald Trump jika beliau kalah dalam pemilihan pada bulan November ini.

Menurut Trump, beliau tidak bercadang untuk bertanding semula pada tahun 2028.

“Tidak, saya tidak. Saya fikir…itu sahaja,” kata Trump dalam temu bual dengan Kumpulan Media Sinclair ketika ditanya sama ada akan bertanding lagi seandainya tewas kepada Kamala Harris.

Trump, 78, telah menjadi calon Republikan untuk tiga pilihan raya negara berturut-turut dan telah membentuk semula parti itu dengan hebat sejak lapan tahun lalu.

Undang-undang AS melarang presiden daripada berkhidmat lebih daripada dua penggal, oleh itu, Trump tidak menjangka akan bertanding lagi.

Sebelum ini, Trump jarang mengakui kemungkinan kalah dalam pilihan raya, lebih kerap menaikkan semangat penyokong dengan ucapan dan siaran media sosial yang menjanjikan kemenangan pada pilihan raya.

Tetapi sudah dua kali dalam empat hari Trump menyebut tentang kemungkinan kekalahannya.

Semasa acara yang diadakan oleh Majlis Israel-Amerika pada hari Khamis, dia membangkitkan kekalahan, dan mencadangkan kekalahan itu nanti berpunca daripada pengundi Yahudi.

“Adakah mereka tahu apa yang berlaku jika saya tidak memenangi pilihan raya ini?” soalnya, menurut laporan pelbagai laporan media.

“Dan pengundi Yahudi perlu melakukannya, jika itu berlaku kerana pada 40% [sokongan] bermakna 60% rakyat mengundi musuh.”

Komen itu dikutuk oleh kempen Harris dan oleh Jawatankuasa Yahudi Amerika yang tidak berpihak dan Liga Anti Fitnah.

Pengakuan Trump tentang kemungkinan kekalahannya didorong oleh tanda-tanda Harris boleh menang, walaupun persaingan kedua-duanya sengit.

Kempen Harris mengumpul lebih daripada AS$190 juta pada bulan Ogos, berbanding Trump sebanyak AS$130 juta.

Tinjauan pendapat yang dikeluarkan pada hari Ahad oleh CBS menunjukkan Harris mendahului Trump 52% ​​hingga 48% secara nasional. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here