Lima rumah di Kampung Sungai Ayam di Batu Pahat terbakar malam tadi dan mengakibatkan 20 penghuni tinggal sehelai sepinggang

BATU PAHAT – Seramai 20 penghuni lima rumah di Kampung Sungai Ayam di sini tinggal sehelai sepinggang setelah kediaman mereka musnah dalam kebakaran semalam.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Batu Pahat, Penolong Penguasa Bomba Ayub Majid berkata, pihaknya menerima panggilan pada pukul 3.58 petang.

Katanya, 13 anggota diketuai Pegawai Bomba Kanan II, Noor Rashid Tugirin dikejarkan kelokasi kejadian dibantu masing-masing sebuah jentera Fire Rescue Tender (FRT), lori tangki dan Hilux.

“Sebaik tiba dilokasi, didapati benar kejadian kebakaran melibatkan lima buah rumah sementara yang dibina menggunakan papan sedang terbakar.

“Kebakaran melibatkan kira-kira 85 peratus daripada keseluruhan rumah namun tiada mangsa terlibat dalam kejadian ini,” katanya dalam kenyataan malam tadi.

Menurut Ayub, siasatan untuk mengenal pasti punca sebenar kebakaran akan dilakukan hari ini oleh  pasukan forensik bomba.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Senggarang, Yusla Ismail berkata, mangsa terdiri daripada lima buah keluarga berusia sembilan hingga 60 tahun.

Ujarnya, semua mangsa kini tinggal di rumah saudara terdekat di Kampung Sungai Ayam dan urusan pengurusan telah dilakukan oleh pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Batu Pahat.- MalaysiaGazette

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here