Masjid Al Aqsa

AMMAN – Jordan pada Ahad mengutuk “serbuan” di perkarangan Masjid Al-Aqsa pada awal hari oleh peneroka pelampau di bawah perlindungan tentera Israel, lapor Xinhua.

Kementerian Luar Negeri dan Ekspatriat berkata, serbuan itu merupakan pelanggaran terang-terangan undang-undang antarabangsa, status quo sejarah dan undang-undang di Baitulmaqdis dan tapak sucinya, dan kewajipan Israel sebagai “kuasa pendudukan”, menurut kenyataan oleh kementerian itu.

Jurucakap kementerian itu, Sufian Qudah berkata, Israel mesti menghentikan semua pelanggaran yang sedang berlaku dan pencabulan terhadap status quo sejarah dan undang-undang yang berterusan di Baitulmaqdis dan tapak sucinya, sambil menyeru agar dihentikan penetapan realiti baharu di Masjid Al-Aqsa.

Mengenai serangan berterusan Israel terhadap Gaza dan Lubnan serta peningkatan dan serangannya terhadap rakyat Palestin di Tebing Barat, Qudah berkata tindakan unilateral Israel mengancam untuk meningkatkan lagi ketegangan, mendorong seluruh rantau ke arah malapetaka.

Jurucakap itu menggesa pendirian dan langkah antarabangsa yang “jelas dan tegas” untuk mengutuk dan menghentikan pelanggaran itu dan menyediakan perlindungan yang diperlukan untuk rakyat Palestin.

Beliau mengulangi Masjid Al-Aqsa adalah tempat ibadat khusus untuk umat Islam, dan Kementerian Wakaf dan Hal Ehwal Islam Jordan, melalui Jabatan Hal Ehwal Masjid Awqaf dan Al-Aqsa Baitulmaqdis, adalah pihak berkuasa undang-undang tunggal yang bertanggungjawab menguruskan semua hal ehwal masjid dan halamannya. – BERNAMA

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here