Home Dunia Hujan lebat, banjir melanda Madinah

Hujan lebat, banjir melanda Madinah

RIYADH – Banjir dan hujan lebat telah melanda bahagian utara Arab Saudi, memaksa penutupan jalan raya dan sekolah.

Rakaman yang dilaporkan Sky News dan media sosial menunjukkan banjir kilat pada hari Isnin di wilayah Al-Ula dan Al-Madinah.

Video yang tular turut menunjukkan hujan lebat berhampiran Masjid Nabawi.

Bencana ini berlaku beberapa hari selepas banjir kilat melanda negara jiran, Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan di tenggara Oman, kejadian jarang berlaku.

Pada November 2022, Arab Saudi dilanda banjir akibat hujan lebat, manakala bandar Jeddah menyaksikan dua maut akibat hujan lebat.

Banjir di Jeddah adalah masalah berulang yang dikaitkan dengan kekurangan saliran hujan.

Banyak bandar di negara-negara Teluk dibina tanpa sistem saliran yang mencukupi kerana perancang bandar pada abad ke-20 tidak menjangkakan perubahan dramatik di kawasan yang biasanya gersang di Semenanjung Arab.

Menurut laporan media Arab Saudi, pihak berkuasa kini sedang menilai keadaan di kawasan yang terjejas.

Direktorat Pertahanan Awam menggesa penduduk supaya berhati-hati dan mengelakkan kawasan lembah dan laluan air.

Mereka menasihatkan penduduk agar tidak melintas atau memasuki kawasan ini, dan agar pemandu berhati-hati terutamanya di jalan luar bandar.

Pusat Meteorologi Kebangsaan Saudi (NCM) mengeluarkan amaran merah untuk wilayah Al-Madinah pada awal Isnin, meramalkan hujan lebat dan ribut petir. Amaran itu secara khusus meliputi Al-Ula dari tengah hari hingga 11 malam.

NCM meramalkan hujan lebat dalam tempoh ini, disertai dengan angin kencang, jarak penglihatan yang berkurangan, hujan batu dan kemungkinan banjir kilat. – Agensi