Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) mengunjurkan ekonomi Malaysia berkembang sekitar 4.5 peratus pada tahun depan berbanding unjuran 4.2 peratus pada tahun ini.

Menurutnya, ekonomi negara terus mengekalkan prestasinya, di sokong oleh permintaan domestik yang berdaya tahan meskipun ketidaktentuan global.

“Ekonomi Malaysia kepelbagaian dengan fleksibiliti kadar pertukaran, menjadi pemampan kepada ekonomi sebenar daripada kejutan harga komoditi, manakala pasaran kewangan yang baik membantu menyerap turun naik pasaran kewangan global.

Inflasi juga masih dalam kawalan serta akaun semasa kekal dalam lebihan,” kata IMF dalam laporan yang diterbitkan di laman webnya.

Melangkah ke hadapan, IMF berkata, pertumbuhan penggunaan swasta perlu terus kukuh pada tahun 2017, disokong oleh kekuatan pasaran buruh dan langkah-langkah fiskal.

Menurut tabung itu, harga komoditi yang lebih rendah kesan sentimen perniagaan, pertumbuhan pelaburan swasta yang sederhana.

Lebihan akaun semasa dijangka tidak berubah. Dalam jangka sederhana, pertumbuhan ekonomi berpotensi antara 4.5 peratus dan 5.0 peratus.

Tambahnya, risiko luaran termasuk pertumbuhan struktur lemah dalam ekonomi maju dan baru muncul tetapi ekonomi Malaysia telah menyesuaikan keadaan itu dengan baik berikutan harga minyak global yang lebih rendah.

Namun penurunan harga komoditi yang rendah menambah cabaran penyatuan fiskal.

IMF berkata, kemuncak tekanan kewangan sedunia akan melimpah ke pasaran domestik dan risiko domestik terutamanya yang berkaitan dengan sektor awam yang tinggi dan hutang isi rumah.

Walaupun nisbah kepada KDNK dijangka menurun, hutang isi rumah masih agak tinggi tetapi risiko kemerosotan yang ketara dalam kitaran kewangan kelihatan rendah, terutamanya dipacu oleh sistem perbankan yang berdaya tahan dan dasar pengawasan Bank Pusat Malaysia, kata IMF.

Menurut IMF lagi, unjuran defisit Bajet 2017 sebanyak 3.0 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar, mewakili matlamat jangka sederhana.

Manakala hutang Kerajaan Persekutuan dijangka kekal di bawah 55 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar. – MalaysiaGazette