Mayat mangsa letupan pertama terbaring di tempat kejadian yang terletak di Quiapo, Manila. foto Agensi

MANILA – Dua letupan berlaku di ibu negara Filipina malam tadi membunuh dua orang dan mencederakan enam yang lain, kata polis.

Letupan itu berlaku kira-kira seminggu selepas letupan lain di kawasan yang sama.

Pihak berkuasa pada mulanya berkata, tiada tanda-tanda letupan itu dicetuskan oleh serangan pengganas tetapi Kumpulan IS mengaku bertanggungjawab.

Kumpulan militan mendakwa angka kematian adalah lebih tinggi berbanding yang diumumkan dan serangan itu dilakukan terhadap Syiah.

“Lima Syiah terbunuh dan enam yang lain cedera dalam satu letupan bom oleh IS di pusat Manila di Filipina,” kata propaganda IS dalam satu kenyataan.

Letupan awal berlaku sekitar 6.00 petang (1000 GMT) berhampiran sebuah masjid di Quiapo, kata Ketua Polis bandar Oscar Albayalde. Letupan itu membunuh dua dan mencederakan empat yang lain, katanya.

Letupan kedua berlaku di kawasan yang sama di sekitar 8.30 malam, menurut seorang jurugambar AFP yang merupakan antara sekumpulan wartawan yang berada berhampiran tempat kejadian.

Dua anggota polis yang sedang memeriksa kawasan itu cedera di sebabkan letupan kedua, kata Albayalde di stesen televisyen GMA.

Letupan itu berlaku di sepanjang jalan yang sempit, penuh dengan gerai-gerai penjaja pakaian dan peralatan rumah.

Ia terletak di luar sebuah pusat komuniti Islam, kira-kira seratus meter (300 kaki) dari Masjid Quiapo Golden.

Letupan pertama rosak sebahagian daripada pusat Islam dan tingkap berkecai di bangunan berdekatan, menurut jurugambar dan saksi AFP. – MalaysiaGazette