Najib Razak

KUALA LUMPUR – Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kesemua sembilan anak kapal KD Perdana milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), yang dilaporkan terputus hubungan sejak Sabtu lepas, telah ditemui dalam keadaan selamat.

“Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah SWT kesemua sembilan anak kapal KD Perdana telah berjaya ditemui dalam keadaan selamat.

“Syabas kepada pasukan mencari dan menyelamat dan terima kasih kepada semua yang memberi bantuan,” kata Najib melalui catatan di Facebook.

Terdahulu, Panglima TLDM Laksamana Tan Sri Ahmad Kamarulzaman Ahmad Badaruddin mengesahkan bot KD Perdana itu berjaya dikesan di kedudukan 90 batu nautika timur Kuantan.

Bot yang dinaiki sembilan orang itu dikesan pesawat ‘Beechcraft’ milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) susulan penemuan awal oleh sebuah kapal dagang.

Kapal KD Perdana dilapor terputus hubungan dengan bot yang membawa Tim Menggeledah ketika mengusir bot nelayan asing di perairan Sedili pada Sabtu lepas.

TLDM dalam kenyataan hari ini berkata bot berkenaan diketuai seorang pegawai dan lapan anggota yang melaksanakan rutin rondaan maritim di kawasan perairan negara.– BERNAMA