ABUJA – Kementerian Luar Nigeria memohon maaf kepada kerajaan Arab Saudi terhadap penjualan kurma yang disumbangkan oleh negara itu.

Kira-kira 200 tan kurma telah dibungkus dan diedarkan sebagai sedekah kepada umat Islam yang berpuasa pada bulan Ramadan ini dijual di pasar terbuka di Abuja.

Jurucakap kementerian terbabit, Clement Aduku yang melahirkan rasa kecewa terhadap ‘perkara malang itu’ berkata, isu tersebut sedang disiasat bagi mengelakkan perkara sama berulang pada masa depan, lapor Daily Trust.

Aduku berkata, kurma itu disimpan oleh kedutaan Arab Saudi di Abuja dan diedarkan dengan kehadiran pegawai kedutaan, Dr Yahya Ali Mughram dan Pengarah Kementerian Luar untuk kawasan Timur Tengah dan Negara Teluk.

“Adalah penting apabila kurma itu dihantar ke destinasi terakhir, Kementerian Luar tidak lagi mempunyai tanggungjawab. Oleh itu adalah sesuatu yang mengecewakan apabila mengetahui terdapat antaranya dijual untuk meraih keuntungan,” katanya.

Menurut beliau, kementeriannya menghargai kemurahan hati Arab Saudi pada bulan Ramadan ini.

“Kami memandang ke hadapan untuk terus bekerjasama dan mengukuhkan hubungan antara kedua-dua buah negara,” katanya. – MalaysiaGazette